Een verslag van Musical Pitch, de netwerkbijeenkomst voor de musicalsector

Op woensdag 12 maart vond in de loods van Focus in Amsterdam de tweede Musical Pitch plaats. Musical Pitch is een netwerkbijeenkomst voor de musicalsector waar artiesten, managers, organisatoren en andere uit de musicalwereld de gelegenheid krijgen om kennis te maken of weer de banden aan te halen. De presentatie was in handen van Ewout van der Linden, directeur van Music Motion. Er vonden interviews plaats en jonge sterren kregen de gelegenheid om zich te profileren.

Trends
Tijdens de interviews met Marc Ramaekers (Musical Camp), Anke Taverne (musicalagent), Michiel Morssinkhof (Theater Terra), Scott Bravenboer (Walibi Entertainment), Jeroen van Pagee (producent Jesus Christ Superstar) en Bas Groenenberg (regisseur) werd onder andere gesproken over de trends binnen de musical. Met name locatiemusical is een opkomende trend. Deze musicals zijn gebouwd rondom een locatie en blijven daar ook. Een goed voorbeeld hiervan is Soldaat van Oranje, die al bijna vier jaar in de TheaterHangaar in Katwijk speelt. Het bijzondere van deze musical is dat het publiek draait naar de desbetreffende scene. Ook de musical Anne die 8 mei a.s. in première gaatis op de locatie aangepast die momenteel nog gebouwd wordt. Het verschil met Soldaat van Oranje is dat niet het publiek maar het toneel draait. Jeroen heeft dit nog extremer aangepakt. Hij wilde graag een moderne versie van Jesus Christ Superstar op de planken brengen. Het idee kwam tijdens een studentenavondje om dit daadwerkelijk uit te voeren. Maar waar? Totdat iemand kwam met een loods in de haven van Rotterdam. De droom werd uiteindelijk werkelijkheid, maar niet zonder haken of ogen. De loods had helemaal geen faciliteiten. Geen toiletten, geen techniek maar met behulp van zijn netwerk, heeft Jeroen er uiteindelijk een succes van weten te maken.

Beleving
Dit heeft ook te maken met beleving. Beleving is ook steeds belangrijker geworden voor de bezoekers. Wat je beleeft in het theater is niet te vergelijken met een film in de bios of thuis. Zo heeft Jeroen zoveel kubieke meter zand laten storten in de loods om sfeer te creëren. Volgens Michiel begint dit al voorafgaande de voorstelling. Hij merkt dat met zijn kindervoorstellingen, kinderen voor- en achteraf erbij betrekken werkt. Door bijvoorbeeld een goede website (met kleurplaten van de voorstelling) en de meet & greets na de voorstelling. Dit wordt ook beaamt door Bas.

Niet veel anders is dit bij Walibi. Bezoekers willen niet alleen een pretpark met attracties maar willen continue vermaakt worden. Bijvoorbeeld door shows neer te zetten waar mensen interactief mee kunnen doen, blijkt een hit te zijn. Er zijn zelfs apps in ontwikkeling waarbij je met vrienden diverse dingen kan meten zoals wie het snelst bij de volgende attractie is of wie het meeste in de achtbaan heeft gezeten. Hierdoor zijn bezoekers wel bereid om verder te reizen. Een ander voorbeeld is de Halloween nacht of wel Fright Night. Beleving op ten top. Het is niet te vergelijken met een spookhuis waar je door heen loopt, maar er wordt veel bijgehaald om die ultieme beleving te creëren. De eisen zijn hoog voor de acteurs die ook getraind worden om mensen zo bang mogelijk te maken.

Mark zit weer in een andere hoek van de musicals. Hij organiseert onder andere Musical Camp waar kinderen de mogelijkheid krijgen om les te volgen van professionals uit het musical vak. Wat eerst begon met ongeveer 20 kinderen is nu uitgegroeid tot wel 200 kinderen. Het is een mooie manier om kennis te maken met musical, zonder dat je er aan vast zit of er ook echt iets mee gaat doen.

Dit is wel een verschil met jong volwassenen die afgestudeerd zijn of nog met hun studie bezig zijn aan bijvoorbeeld het conservatorium. Anke geeft ook duidelijk aan in haar verhaal dat je niet moet richten op een specialiteit, maar meer de diepte in moet gaan. Het is namelijk niet zo dat je gelijk een grote rol te pakken hebt in een musical, maar vaak onderaan moet beginnen. Het is maar voor weinig mensen weg gelegd dat ze gelijk kans krijgen op een hoofdrol.

Na afloop was er een borrel waarbij de bezoekers nog de mogelijkheid hadden om vragen te stellen of een rondleiding te krijgen door de loods van Focus.

Al met al een leerzame bijeenkomst en een goed initiatief, het is interessant om te horen wat de mensen ‘achter de schermen’ beweegt en hoe zij tegen dingen aankijken. We hopen dat deze pitch zich verder uitbreidt met meerdere mensen uit de musicalbranche.

Musical Pitch is een samenwerking tussen M-Lab, Focus Amsterdam en Music Motion.

Lees ook:Musical Pitch, de netwerkbijeenkomst voor de musicalsector
Lees ook:Renée van Wegberg ambassadrice voor Wereldpaviljoen op Floriade
Lees ook:Koningin Máxima aanwezig bij première The Color Purple
Lees ook:Kinderen voor Kinderen-musical zamelt muziekinstrumenten in voor Stichting Kinderen Maken Muziek
Lees ook:Robin Hood en het verdwenen goud krijgt een unieke website

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>