Premiere Kruistocht in Spijkerbroek

Zaterdagavond ging in de Schouwburg in Amstelveen de musical Kruistocht in Spijkerbroek in premiere. Vooraf wisten we eigenlijk niet goed wat we moesten verwachten. Het is een musical gemaakt door Het Nationaal Jeugd Musical Theater en het leek ons onmogelijk om het verhaal van Thea Beckman met zoveel personages op het toneel beeldend te maken, maar het is het NJMT gelukt! Bij Kruistocht in Spijkerbroek de musical, waan je je met regelmaat middenin een film… een hele spannende film!

Voor degenen die het boek nog nooit gelezen hebben, een korte uitleg van het verhaal: In Kruistocht in Spijkerbroek volgen we de vijftienjarige Dolf, die als proefpersoon in een tijdmachine stapt en in de Middeleeuwen belandt. Daar komt hij midden in een kinderkruistocht: achtduizend kinderen op weg van Keulen naar Jeruzalem, om de stad te bevrijden van de Saracenen. De reis is lang, zwaar en gevaarlijk, maar Dolf gebruikt zijn moderne kennis om de kinderen te helpen bij het trotseren van hoge bergen, infectieziekten en aanvallen van rovende ridders. Naarmate de kruistocht vordert, realiseert Dolf zich meer en meer dat het gevaar niet van buitenaf komt, maar zich in de kruistocht zelf bevindt… Van dit verhaal wordt in de musical vrijwel niet afgeweken. Een opvallend detail was wel het gebruik van een mobieltje in de musical. In de tijd dat Thea Backman het boek schreef waren er namelijk nog geen mobieltjes.

Natuurlijk ging veel aandacht van de pers uit naar Dre Hazes, die echter maar een kleine rol speelt in deze groots opgezette musical. Maar de cast van Kruistocht in Spijkerbroek bevat zoveel geweldige, vooral jonge, talenten. Hoewel we in eerste instantie onze twijfels hadden over de Vlaamse hoofdrolspeler Timo Descamps in de rol van Dolf, wist hij ons zaterdag te overtuigen. Accentloos Nederlands speelt hij deze rol! De klein Toon Lobach en Emilie Pos zijn ook indrukwekkend als Thies en Mariecke. En wat leuk om Dieter Troubleyn (Jesus Christ Superstar) in deze musical terug te zien, al is zijn aandeel erg klein. De musical wordt door het mooie decor en de geweldige grafische beelden tussendoor een waar spektakel. Niets dan lof voor de makers en de grote cast. Eén klein storend minpuntje vond ik het lawaaierige motortje van het ophalen van het doek tussen de scene-wissels, maar goed… daar valt vast nog wel aan te werken!
De musical is boven verwachting goed en ook zeker een aanrader om te gaan zien met of zonder kinderen!

Zie hieronder de trailer. Uitgebreid fotoverslag van de premiere volgt…

Zie ook: