Poster Cabaret 2008Willkommen, Bienvenue, Welcome in het Berlijn uit de jaren '30. Een stad die
danst op de rand van het ravijn. In de Kit Kat Club vermaken nachtclub
zangeres Sally Bowles, de excentrieke master of ceremonies en de
verleidelijke Kit Kat Girls en Boys hun bezoekers. Dit vormt een schril contrast met het opkomende
nationaal socialisme en de dreigingen van het nazi-regime. Iedereen
probeert te overleven in deze heksenketel, want morgen kan alles anders zijn…

Afgelopen zondag ging in Eindhoven de musical Cabaret in première. We waren bekend met eerdere versies, de film en de musical. Toch is deze uitvoering van Cabaret verrassend anders. Regisseur Paul van Ewijk heeft van het stuk een gedurfde variant gemaakt. Tijdens de perspresentatie enkele weken eerder liet Hans Cornelissen weten dat deze versie rauw en erotisch zou zijn. Nou, dat is de voorstelling zeker, met name de sensuele momenten in de KitKat Club. Maar de show is ook puur en gevoelig. Met regelmaat was de zaal zo stil en onder de indruk dat je een speld kon horen vallen. Iedereen keek ademloos naar het podium. Soms stilletjes een brok wegslikkend.

Sven Ratzke CabaretDe verhalen van de hoofdpersonen zijn mooi in elkaar geweven. Waar in het origineel vooral Sally Bowles (Ellen Evers) de hoofdpersoon is, bevat deze versie meerdere hoofdpersonages die uitgebreid aan bod komen: De Master of Ceremonies, oftewel de M.C, heeft in dit stuk een zeer belangrijk aandeel. De rol wordt op een excentrieke, seksistische, maar briljante wijze ingevuld door Sven Ratzke. Een man met een geweldige stem, maar vooral een uitmuntende performance.
De gevoeligheid en breekbaarheid in het stuk komt vooral van Pamela Teves als Fraulein Schneider en Johnny Kraaijkamp jr. als Herr Schultz. Hij is een joodse groenteverkoper en zij werkt dag aan dag in haar hotel en moet zien te overleven. Ze worden verliefd en willen trouwen. Ernst Ludwig (Martin Stritzko) is een nazi, die deze droom aan duigen gooit.

Zoals we al eerder meldden zijn we ook helemaal weg van Sabine Beens. Wat ons betreft had haar rol van Fraulein Helga Kost nog wel een groter aandeel mogen hebben. Zij brengt met veel gevoel de humor in de show en blijkt ook nog eens een duistere kant te Ellen Evers en Dick Cohen - Cabarethebben. Ook Ellen Evers is geweldig als Sally Bowles. In deze versie wordt ze echter minder als een diva neergezet, maar als een beetje naïef poppetje. Ellen Evers weet deze rol op een humoristische, maar sexy manier neer te zetten. Maar de rode draad in deze versie van Cabaret is toch niet Sally Bowles, maar de brit Clifford Bradshaw (Dick Cohen). Waar de rest blijft steken in hun zorgeloze leventje in de KitKat Club, lijkt hij als enige door te hebben hoe het er om hem heen aan toe gaat. Dick Cohen weet deze rol geloofwaardig neer te zetten. Tot slot nog de complimenten voor de choreografie, die in handen van Barry Stevens lag.

Cabaret is niet alleen maar sex, lust en plezier. Cabaret is confronterend, soms zelfs pijnlijk. Verwacht niet naar een luchtige voorstelling te gaan, want Cabaret is er een met een boodschap. Als het doek (letterlijk) valt heerst er complete stilte in de zaal, om daarna de cast een verdiend oorverdovend applaus te geven. Wat ons betreft is deze versie van Cabaret meer dan geslaagd en een musical die je absoluut niet mag missen!

Zie ook:
Fotoverslag première Cabaret

Voor meer info en de speellijst kijk op www.cabaretdemusical.com