Première Renée van Wegberg als Elphaba in WICKED

Woensdag 21 maart 2012 beleefde Renée van Wegberg haar alternate première in de rol van Elphaba, in de musical WICKED, in het AFAS Circustheater in Den Haag. De rol van Elphaba wordt ook nog steeds gespeeld door Willemijn Verkaik, maar Renée zal haar vaste vervangster zijn bij afwezigheid. De rol van Elphaba is een van de meest begeerde hoofdrollen in de musicals van dit moment en daarmee opnieuw een hoogtepunt in de carrière van Renée.

Renée speelde Grace Farell in Annie in het Efteling Theater, seizoen 2006-2007. In 2008 vertrok ze naar We Will Rock You in Köln en speelde regelmatig de rol van Ozzy. In de productie Joseph and the amazing technicolor dreamcoat vertolkte ze de rol van Vertelster, waarvoor ze genomineerd werd voor een John Kraaijkamp Award voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol. En in seizoen 2010-2011 toerde ze met Urinetown door het land als Lot Kleinhart. Nederland is al maanden in de ban van de stem van Willemijn Verkaik die recent zelfs wereldwijd verkozen werd tot “Wicked personality of 2011” met haar rol van Elphaba. Hiermee heeft zij de lat erg hoog gelegd voor ieder andere musicalactrice. Maar gisterenavond heeft Renée van Wegberg ons versteld doen staan van haar kunnen.

De rol van Elphaba is zangtechnisch erg zwaar, omdat er heel veel hoge noten in zitten, die dan vervolgens ook nog eens heel erg hard gezongen moeten worden, en laten we eerlijk zijn; er zijn maar weinig mensen die dat kunnen en daarnaast ook nog eens kunnen acteren, maar Renée heeft gisterenavond bewezen dat zij dat kan!

Première Verslag
Bij haar eerste opkomst werd Renée met enthousiast gejuich ontvangen door het publiek, waaronder haar vrienden, familieleden en collega’s. Gelukkig bracht dit onthaal haar niet uit haar concentratie. In het begin van de voorstelling speelde Renée een hele kwetsbare Elphaba, die zichtbaar beschadigd is door de pesterijen van haar omgeving. Ze is goed verstaanbaar en houdt het klein. Ook de sarcastische kant van Elphaba komt goed uit de verf bij Renée. Het samenspel met Chantal Janzen in de rol van Glinda was heerlijk om naar te kijken. De stemmen kleuren ook mooi samen. De spanning voor het shownummer “ik lach om zwaartekracht” werd nog wat opgevoerd, vanwege een technische storing vlak voor het einde van de eerste akte. Maar toen de eerste noten in werden gezet van het ons allen zo bekende lied, voelde je de verwachting van het publiek stijgen. Op het moment dat Renée de lucht in ging voor haar laatste noten in de eerste akte, was daar inderdaad dat kippenvelmoment waar we zo op hadden gehoopt. In de 2e akte weet ze ons opnieuw te pakken met het nummer “geen goede daad”. Renée is deze fantastische rol zeker waardig.

Musical WICKED
WICKED vertelt het weergaloze verhaal van de onwaarschijnlijke vriendschap tussen de blonde, populaire en stijlvolle Glinda en de groene, onbegrepen en strijdlustige Elphaba. WICKED, de hitmusical waarin niets is wat het lijkt en waarin vriendschap, eigenzinnigheid en oprechtheid weten te overwinnen, is exclusief te zien in het AFAS Circustheater in Den Haag. Kaarten zijn te bestellen via SeeTickets.

Zie meer foto’s hier.