Musicalblog bezoekt de musical ‘Wicked’ in Londen

Op maar een uurtje vliegen, ligt de musicalstad bij uitstek: Londen. Grote musicals als The Lion King, Billy Elliot, Les Miserables en Phantom of the Opera zijn daar het hele jaar door te zien in de meest schitterende theaters. Musicalblog.nl vloog naar Londen voor een korte musicaltrip en bezocht de musical Wicked

Wij boeken onze musicalreis via Musicaltravel.nl, waar je zelf eenvoudig je complete musicalreis inclusief vlucht, hotel en musical kan samenstellen. Een week vooraf ontvangen we alle gegevens en kunnen we ons alvast verheugen op wat komen gaat. Vanaf Schiphol vliegen we in de ochtend naar Londen met EasyJet. Om 10 uur Engelse tijd landden we op Londen Stansted (de luchthaven en vluchttijden kun je overigens zelf uitkiezen via de website van Musicaltravel, vertrek vanaf Rotterdam is ook mogelijk) en gaan we met de trein en metro naar ons hotel. Ook het hotel is (eventueel tegen meerprijs) zelf uit te zoeken via de website. Wij komen terecht in het schitterende Double Tree by Hilton Tower of London met uitzicht op de Tower Bridge. De musical begint pas om half 8 ‘s avonds, dus we hebben de hele dag nog om te shoppen. Na het inchecken en onze spullen op de hotelkamer te hebben gebracht, begeven we ons dan ook richting de winkels met de underground. Rond half 6 besluiten we richting het theater te gaan om daar in de buurt nog een hapje te eten. We besluiten te eten bij Il Posto, een traditioneel Italiaans restaurantje tegenover het theater. Een betaalbaar lekker restaurantje. Een aanrader!

Apollo Victoria Theatre
De musical Wicked is te zien in het Apollo Victoria Theatre, een theater dat al in 1930 zijn deuren opende. Het werd oorspronkelijk gebouwd als bioscoop en de entree doet daar ook meer aan denken dan aan een theater. In tegenstelling tot in Nederland is een theater-ervaring in Londen gezelliger. In de zaal (dus niet op de gang) is namelijk ook gewoon een bar en zijn er karretjes met ijs, popcorn en snoep te vinden. Drank en eten mag ook gewoon de zaal mee in. Het geeft meer het idee van een gezellig avondje uit. We hebben best goede plaatsen. Wel wat aan de zijkant van de zaal, maar dichtbij genoeg om de gezichtsuitdrukkingen te kunnen zien.

De musical Wicked
Natuurlijk hadden we Wicked al een aantal malen in Nederland gezien met verschillende castleden, maar we waren toch wel erg benieuwd hoe de Engelse collega’s van onder meer Chantal Janzen, Willemijn Verkaik en Jim Bakkum het er van af zouden brengen. Het decor bleek vrijwel identiek, waardoor alles heel herkenbaar was. Rachel Tucker speelde de rol van Elphaba en wat deed ze dat geweldig! Toch blijft Willemijn nog steeds onze favoriete Elphaba. Helaas had Gina Beck een vrije dag en kregen we understudy Chloe Taylor. Op zich deed ze het niet slecht, maar Chloe is nogal lang en torste daardoor boven de hele cast uit, zelfs boven Fyero (Matt Willis). En aangezien Rachel op haar beurt weer wat klein is, was dat verschil hilarisch groot. Maar oh, wat misten we de humor en timing van Chantal in deze Engelse versie…

Matt Willis zette overigens wel een stoerdere, ondeugendere Fyero neer dan Jim Bakkum. Desmond Barris, die The Wizzard speelt, is vocaal lang niet zo sterk als Bill van Dijk, maar geeft de musical wel dat echte Engelse gentleman tintje. Over het geheel genomen vonden we Wicked in Londen minder schreeuwerig dan de Nederlandse versie. De ensemble stukken werden beheerster gezongen en waren prettiger om naar te luisteren. Een heerlijke theaterervaring

Terug naar huis
Na een heerlijke, rustige nacht in het Double Tree by Hilton Tower of London genieten we de volgende ochtend nog na van de musical tijdens het uitgebreide ontbijt. Onze vlucht terug vertrekt pas aan het begin van de avond, dus we hebben nog de hele middag om van Londen te genieten. We besluiten nog wat sightseeing te gaan doen en onze tijd in Londen goed te benutten. We kunnen de koffers in het hotel achterlaten, dus geen gezeul met spullen. De service in het hotel is overigens geweldig. Het personeel is heel behulpzaam en vriendelijk, wat bijdraagt aan een geweldig leuk weekend. Het hotel heeft overigens ook nog een geweldige skylounge bar op de bovenste verdieping, waar je een geweldig uitzicht hebt over de stad en je bij mooi weer zelfs op het terras buiten kunt zitten.

Kosten en boeken
Ook eens een musical bezoeken in Londen? Je boekt heel eenvoudig een complete musicalreis naar Londen vanaf 219 euro per persoon inclusief vlucht, hotel en musicalkaartjes via Musicaltravel.nl