Première Klaas Vaak…verreweg van slaapverwekkend

IMG_0486 (500x333)

Afgelopen zaterdag vond in het Chassé Theater in Breda de première plaats van Klaas Vaak. Pyjama’s, knuffels en zelfs slaapmutsen vonden hun plek tijdens deze nieuwste voorstelling van Efteling Theaterproducties. Het werd nog extra bijzonder omdat de musical de Kids-Award van MusicalWorld in de wacht sleepte, die dankbaar in ontvangst werd genomen namens de cast door Eline Schmidt.

IMG_0496 (500x333)Het is al weer de 11e voorstelling van Efteling Theaterproducties en traditiegetrouw op sprookjes gebaseerd. Zo spelen Hans & Grietje, prinses Anura en Roodkapje een rol in deze vermakelijke maar toch ook wel spannende musical. Voor sommige kinderen was de musical net iets te spannend en dat had te maken dat Eline Schmidt de rol van heks behoorlijk overtuigend speelde. Samen met haar kat Nachtschade (rol voor Darren van der Lek) vormde ze een kostelijk duo waardoor de spanning zo nu en dan minder werd. Wat typisch is voor een Efteling productie is het samenstel van pop en acteur wat we onlangs ook hebben gezien in de Sprookjesboom  – de Musical. Zowel Nachtschade als Oehoe de Uil werden op deze manier vertolkt.IMG_0523 (500x333)

De kinderen in het publiek werden veelvuldig betrokken in het verhaal en dat was erg leuk om te zien. De liedjes zijn jammer genoeg niet blijven hangen zoals ‘Het Muziekfeest’ van de Sprookjesboom. Het waren dan ook geen makkelijke liedjes. Humor, spanning, mooie kostuums, simpel maar effectief decor en het verhaal zorgden er voor dat je niet de kans kreeg om in slaap te vallen, wat eigenlijk de taak is van Klaas Vaak. Wel heeft hij voor een mooie droom gezorgd…een erg leuke musical, zelfs voor volwassenen, waar de Efteling Theaterproducties terecht met een award voor is beloond.

IMG_0513 (333x500)Vaste cast
Musicalacteur Barry Beijer kruipt tijdens de tournee in de huid van zandtovenaar Klaas Vaak. Verder worden de volwassen hoofdrollen gespeeld door Rafaël van der Maarel (Uil), Darren van der Lek (Kat), Eline Schmidt (Heks), Marvin Verheijden (Hoofdzandkabouter), Cailin van Loon (Zandkabouter). In de musical zijn ook vier vaste kinderrollen: Roodkapje, Hans & Grietje en Kikkerprinses Anura. Deze rollen worden afwisselend gespeeld door in totaal 15 kinderen.

Zandkabouters uit het hele landIMG_0489 (500x333)
Voor alle 99 voorstellingen gaan de theaters in hun eigen regio op zoek naar Zandkabouters. Jongens en meisjes uit alle hoeken van het land kunnen tijdens de tournee van Klaas Vaak voor 1 keer in de spotlights staan. In totaal zullen 693 verschillende kinderen eenmalig meespelen.

De voorstelling is dit theaterseizoen te zien in diverse theaters door Nederland en België.