Recensie | Sonneveld in DeLaMar: zo heerlijk prachtig

Wim Sonneveld entertainde tijdens zijn leven meerdere generaties, en enkele generaties later keert hij terug (in de vorm van Tony Neef) in Sonneveld in DeLaMar. De in 2013-2014 reizende productie heeft voor een exclusieve speelperiode een vaste thuisplaats gevonden in het DeLaMar theater, het Amsterdamse theater waar Sonneveld zelf een bijzondere band mee heeft gehad. Om deze band te vieren is er speciaal voor de reprise een scène toegevoegd waarin Fien De La Mar een bezoek brengt aan Sonneveld.

De musical begint in 1974, het laatste levensjaar van Sonneveld. De cabaretier is geveld door een hartaanval die hij al rijdend kreeg, maar gelukkig weet een lifter die hij toevallig had opgepikt een dodelijk ongeluk te voorkomen. Huub Janssen, Friso Wiegersma en Conny Stuart scharen zich rond zijn ziekbed. Dan verschijnt de lifter die Sonneveld aanmoedigt om zijn leven te confronteren en ontvouwt het verhaal. Het publiek krijgt Sonnevelds leven, van de jaren 20 tot zijn veel te vroege einde te zien, met alle hoogte- en dieptepunten die daarbij horen.

Topcast tilt musical naar hogere sferen
Tony Neef speelt de rol van Wim Sonneveld. Neef is geen moment van het toneel, van het laatste jaar van Sonneveld weer terug naar zijn jeugd en vervolgens weer door (terug?) naar het laatste levensjaar. Dat Neef continu in de spotlight staat is niets dan goed, want wat zet hij toch een ijzersterke en entertainende Sonneveld neer, met acteer- en zangkunst waar je u tegen zegt.

Neef zet de verschillende aspecten van Sonnevelds personage voortreffelijk neer, van de jonge Sonneveld en zijn dwarse relatie met zijn vader tot de Sonneveld in zijn latere jaren en zijn worsteling met zijn eigen homoseksualiteit, zijn angst om te falen voor publiek en critici en zijn drang om telkens weer iets nieuws neer te zetten. In de recensies van Sonneveld werd hij al met accolades overladen, maar het grootste compliment voor Neef kwam toch echt van de heer op leeftijd die naast mij in de zaal zat. In de tweede akte verzuchtte deze heer meermaals ‘Zo was ‘ie echt’ over de Sonneveld van Neef.

Neefs tegenspelers zijn aan hem gewaagd. Mariska van Kolck brengt een komisch noot naar de voorstelling als Conny Stuart, de vrouw in Sonnevelds leven met wie hij jarenlang samenwerkte. Van Kolck is charmant, geestig, en de perfecte tegenspeler voor Neef. De vriendschap van Sonneveld en Stuart wordt hartverwarmend neergezet, zelfs wanneer het een deuk oploopt nadat Stuart de overstap maakt naar musicals. Sonnevelds eigen uitstap naar musicals wordt ook kort belicht in Sonneveld in DeLaMar, zo is in het begin van de tweede akte ‘Ik Ben Een Doodgewone Man’ uit My Fair Lady te horen tussen Van Kolcks akteopener ‘Ik Hoef Alleen Maar Even Zo Te Doen’ door.

Bill van Dijk speelt Huub Janssen, de eerste man in Sonnevelds leven. Een moeilijke man, die erop staat om te bidden na het vrijen vanwege een katholiek schuldgevoe l en later verbitterd moppert over de staat van zijn relatie met Sonneveld. Van Dijk weet Huub met al zijn grillen toch sympathiek neer te zetten, met gevoelige zang en geloofwaardig spel. In de diverse kleine rollen die Van Dijk speelt, waaronder de vader van Sonneveld, doet hij vergeten dat hij voor de rest van de voorstelling als Huub optreedt.

Met Freek Bartels als Friso Wiegersma is de driehoeksverhouding in Sonnevelds leven compleet. Dat Bartels kan prachtig kan zingen is inmiddels geen verrassing meer, en in deze productie wordt ook zijn acteertalent en komische timing (in diverse kleine rolletjes) optimaal benut. De driehoeksverhouding tussen Sonneveld en zijn twee geliefden Huub en Friso blijft, net als in het echte leven, onopgelost. Erg is dat niet, want stiekem wil je niet dat één van de geliefden van het podium verdwijnt om plaats te maken voor de ander.

Cindy Bell speelt de lifter zonder naam. In het echte leven pikte Sonneveld tijdens de noodlottige avond twee lifters op, maar voor het stuk is de lifter verwerkt naar één rol. De lifter is niet alleen mysterieus in het opzicht dat niemand weet wie zij is, maar ook in het opzicht dat zij op mysterieuze wijze Sonneveld aanspoort om zijn leven, identiteit en doelen te confronteren. Ze verschijnt in en uit het verhaal, zonder veel van zichzelf te laten zien. Bell laat echter wel zien en horen dat ze beschikt over een geweldig stemgeluid en een mysterieuze charme die perfect bij de rol past.

De cast wordt afgerond met Sandra Jonkman, die haar musicaldebuut maakte in Sonneveld. Jonkman heeft de minste voorstellingen op haar naam staan in vergelijking met de cast, maar haar talent doet zeker niet onder voor de rest van de cast. Ze speelt meerdere rollen in de productie, waaronder Joantine, de oudste nicht van Sonneveld. Jonkman heeft geen solonummers, maar zelfs in de ensemblenummers heeft ze toch een duidelijk hoorbaar klokhelder stemgeluid dat perfect aansluit bij de veteranen.

Tijdreis met muzikaal goud
Sonneveld in DeLaMar zit tot de nok toe gevuld met het repertoire van Sonneveld. De nummers hebben vaak een meer symbolische betekenis dan dat ze direct het plot vooruithelpen, maar dat is begrijpelijk: Sonneveld in DeLaMar is en blijft een (weliswaar zeer veredelde) jukebox musical. Niet elk nummer wordt in zijn geheel opgevoerd, en dat is maar goed ook want er zitten maar liefst 32 deuntjes in de show. Toch zie je ze allemaal graag voorbijkomen en worden ze met open armen (nu ja, open- en dichtgaande handen) ontvangen. De nummers komen niet in de volgorde van de tijdlijn voorbij, waardoor de makers ervoor gezorgd hebben dat de nummers optimaal bij hun respectievelijke scènes passen.

De precieze tijdlijn van de musical is op momenten niet helemaal duidelijk, maar dat probleem is omzeilbaar door simpelweg het programmaboek even te bekijken voor de aanvang van de voorstelling. Bij de scènelijst staat namelijk naast de titel van de nummers ook gelijk in welke jaren de scènes afspelen. Niet aan alle jaren en carrièreaspecten van Sonnevelds leven worden evenveel aandacht besteed, maar ach, hij had een zodanig rijk leven dat een compleet biografische musical wellicht meer dan 10 uur zou duren. De lengte van Sonneveld in DeLaMar is in dat opzicht precies goed. Er gebeurt zoveel op het toneel dat je geen seconde de neiging hebt om op je horloge naar de tijd te kijken.

Wegkijken van het podium wordt eerder voorkomen door de cast en de nummers dan door de opsmuk. Het decor bestaat uit niet veel meer dan wat meubilair, grote uitgesneden panelen die over het toneel bewegen en een zwierend vitragedoek dat scenewisselingen aankondigt. De kostuums passen bij de verschillende tijdsperioden die langskomen en zijn veelal sober (Sonneveld draagt vrijwel de gehele voorstelling hetzelfde pak). Toch passen zowel het decor als de kostuums perfect bij het stuk. Sonneveld in DeLaMar draait immers om de personages en de nummers, niet om de aankleding. Wie spektakel voor het oog wil is beter thuis bij Moeder, Ik Wil Bij De Revue, de andere musical met Sonneveld hits die dit theaterseizoen te zien is.

Ode aan dé “amuseur” van Nederland
Anders dan Moeder, Ik Wil Bij De Revue is Sonneveld in DeLaMar geen feelgood musical. Sonnevelds leven was één van triomfen en dalen, zowel privé als professioneel. Dat levert een indrukwekkende voorstelling op, een intiem portret van de man en zijn liefde en leed. Een musical die niet alleen vermaakt, maar ook diept raak. Een aanrader voor fans van Sonneveld, maar ook voor zij die niets weten van het leven van de cabaretier – voor beiden zal het stuk even prachtig zijn. Ook zullen beiden naar tissues grijpen zodra Tony Neef de voorstelling sluit met het mooiste lied uit Sonnevelds repertoire: ‘Het Dorp’.

Sonneveld in DeLaMar ging 8 februari in première. Hoe dat ging is terug te lezen in ons Sonneveld in DeLaMar premièreverslag. Het doek voor deze voorstelling wordt nog tot en met 26 april opgehaald.

Bekijk hier de trailer: Sonneveld in DeLaMar
Bekijk hier foto’s van de première.