Porgy & Bess: klassiek maar niet verouderd

Porgy & Bess is op wereldtour. De productie van de New York Harlem Theater is al in verschillende Europese landen te zien geweest en nu is het de beurt aan Nederland. Weet deze internationale voorstelling een nationaal publiek te bekoren?

Porgy & Bess komt van het befaamde duo Ira & George Gershwin, o.a. bekend van Crazy For You en An American in Paris. Aanvullend werk aan het libretto werd uitgevoerd door DuBose & Dorothy Heyward. De musical speelt zich af in Catfish Row, Charleston in de jaren 1930. Porgy, een kreupele bedelaar, wordt verliefd op Bess, een losbandige vrouw met een drugsverslaving.

Opera of musical?

Is Porgy & Bess een opera of musical?” is een veelgevraagde kwestie. Componist George Gershwin noemt het een volkopera, maar het stuk wordt dikwijls zo aangepast dat er in feite een musical op de planken staat. Dit is niet het geval met deze productie. Er zijn geen gesproken stukken, de artiesten hebben achtergrond in opera en zingen dan ook op een operawijze.

Deze Porgy & Bess speelt als opera en helaas is de grootste zonde van opera hier aanwezig. Het stuk is bij vlagen onverstaanbaar, omdat de artiesten geen microfoons dragen. Dit wordt normaal verholpen door boventiteling, maar deze productie gaat hier de mist in. Er is namelijk helemaal geen sprake van boventiteling. Een luid orkest, geen microfoons en geen boventiteling is een slechte combinatie.

Topcast

Wat juist wel een goede combinatie is, is de uitstekende cast. De cast speelt in afwisselende rollen, deze voorstelling waren er enkele principal cover op. Deze doen echter niet onder voor de hoofdcast, zeker niet de stralende Michael Preacely als Porgy. Preacely bariton met een uitzonderlijk warme stem, die zijn solo’s met verve aanpakt en waar nodig met ware intensiteit. Indira Mahajan was zijn Bess, een sopraan met een dijk van een stem en goed spel. Hun romance wordt prachtig weergegeven, en hun liefdesbetuigingen in “Bess, You Is My Woman Now” en “I Loves You, Porgy” laten je op zoek gaan naar zakdoekjes.

Elias Hendricks steelt de show als Sportin’ Life, een drugsdealer die de klassieker “It Ain’t Necessarily So” prachtig ten gehore brengt. Bijrollen als John Fulton (Crown, imposant), Afton Battle (Serena, ontroerend), La’Shelle Allen (Maria, hilarisch), Heather Hill (Clara, lieftallig), Jake (Adam Richardson, sterk) zijn zijn allen ijzersterk in hun vertolking, met name in hun solos. De kleine rollen als Michael Austin (Robbins), Luther Lewis (Mingo), Clinton Ingram (Daddy Peter), Jeanette Blakeney (Annie), Raheann Bryce-Davis (Lily), Sabrina Francis (Strawberry Woman), Calvin Lee (Crabman), V Savoy McIlwain (Jim) en Justin Miller (Undertaker) zijn de kers op de taart.

Verrassend modern

Porgy & Bess is 80 jaar oud, maar nog steeds verrassend modern. Een jonge theaterganger sprak vol verbazing over Sportin’ Life (“hij is gewoon een cokedealer!”) en een andere bezoeker meende dat met een paar kleine aanpassingen de show zo in het heden afspeelt. Niet modern is echter de set, deze past geheel bij de jaren 30.

Er zijn maar drie sets (Catfish Row, het huis van Serena en Kittiwah Island), maar allen zijn charmant. Opmerkelijk is het doek, met een tekening van Catfish Row erop. Deze gaat aan het begin van de aktes, als de spelers weer beginnen met zingen, niet gelijk op, het doek wordt zo belicht dat het een illusie wekt een set te zijn. Een kleine, maar innovatieve touch.

Om niet te missen

Porgy & Bess is een productie om niet te missen. De show is oud, maar in geen enkel opzicht verouderd. Een trip naar de RAI zeker de moeite waard, zelfs als je smaak niet bij opera ligt. De liederen van George Gershwin, waaronder het wereldberoemde Summertime, zijn een genot om te horen. De gedoemde romance van Porgy en Bess is, net als de hele voorstelling,  tijdloos en ontroerend.

Porgy & Bess is tot en met 14 maart exclusief te zien in het Amsterdam RAI Theater. Kaarten zijn beschikbaar via Eventim.

Cast & creatives

Porgy & Bess is een productie van New York Harlem Theater in samenwerking met Stardust Producties en Impressario. De cast bestaat onder andere uit:
Porgy – Terry Cook, Alvy Powell, Patrick Blackwell, Michael Preacely (cover), Michael Redding (cover)
Bess – Morenike Fadayomi, Indira Mahajan, Ebony Preston Woods, Brandie Sutton (cover)
Sportin’ Life – Jermaine Smith, Luther Lewis, Bernard Holcomb (cover), Elias Hendricks (cover)
Crown – Michael Redding, John Fulton (cover), Daniel Keeling (cover), Nahaniel Thompson (cover)
Serena – Mari-Yan Pringle, Afton Battle (cover), Helena Brown (cover), Simone Z Paulwell (cover)
Maria – Marjorie Wharton, La’Shelle Allen (cover), Jeanette Blakeney (cover)
Jake – John Fulton, Justin Austin (cover), VaShawn McIlwain (cover), Michael Preacely (cover), Adam Richardson (cover)
Clara – Heather Hill, Brandie Sutton, Rebecca Eaddy (cover), Sequina DuBose (Cover)

De cast treedt op in een wisselende opstelling. Baayork Lee verzorgt de regie, William Barkhymer is de artistiek en muziekregisseur. Michael Scott, Richard Traub en Christina Giannini zijn respectievelijk verantwoordelijk voor decor, licht en kostuums. Richard Cordova is uitvoerend dirigent.