Recensie | Lelies gaat door merg en been

Lelies is speciaal vanuit Vlaanderen naar het noorden gereisd. De musical staat voor een exclusieve reeks voorstellingen in het Amsterdamse M-lab. Weet deze musical ons net zo te imponeren als bij onze zuiderburen?

Canada, 1952. Simon Doucet zit al 40 jaar lang achter tralies voor moord. Hij is ernstig ziek en wenst zijn laatste biecht af te leggen bij Bisschop Jean Bilodeau. Als de bisschop in de cel aankomt bindt Simon hem vast: de twee kennen elkaar en Simon wil een toneelstuk opvoeren als laatste biecht. De andere gevangenen spelen alle rollen, dus ook de vrouwenrollen. Het stuk speelt zich af in het verstikkende dorpje Roberval in 1912, toen Simon en Jean nog bevriend waren. Simon wordt verliefd op graaf Vallier de Tilly, een verboden liefde die gedoemd lijkt te zijn…

Roerende eenvoud

Lelies lijkt op het eerste gezicht niet indrukwekkend. Het decor bestaat uit niets meer dan een hek van gaas en wat attributen. De kostuums zijn sober. Licht wordt bij maar enkele scenes intensief gebruikt. Dit alles zorgt er juist voor dat je niet wordt afgeleid door uiterlijke franjes. Eenvoud zorgt ervoor dat juist de inhoud van het stuk het meest telt.

En wat een inhoud heeft Lelies. Een aangrijpend, tergend verhaal dat je emotioneel als een achtbaan meesleurt. De oergevoelens liefde, jaloezie en haat vormen de leidraad van deze musical. Het goede script werkt naadloos samen met de muziek. De muziek maakt veelvuldig gebruik van herhaling, maar dat is allerminst storend. Er komen juist muzikale motieven naar voren die voortreffelijk bij de karakters passen.

lelies

Karakters die magistraal gespeeld worden door een cast nog sterker dan ijzer. Hans Peter Janssens speelt Simon Doucet. Janssens, imposant van figuur en nog imposanter van stem, domineert het podium met koele woede. Zijn jongere tegenhanger wordt gespeeld door Timo Descamps, een knappe verschijning met een heerlijke stem. Hij weet de innerlijke strijd die de jonge Simon voert overtijgend uit te beelden.

Door van Boeckel speelt de bisschop Jean Bilodeau, die gedwongen moet kijken naar het toneelstuk, met een gelaat vol berouw en afschuw. Tegen het einde van het stuk weet Van Boeckel sympathie op te wekken met een indrukwekkende solo. Leendert De Vis speelt de jonge Jean Bilodeau in het toneelstuk. De Vis, sterk zingend en nog sterker acterend, confronteert meerdere malen non-verbaal zijn tegenhanger, een subtiel doch doeltreffend element. Matthew Michel als Vallier de Tilly maakt de driehoeksrelatie compleet. Michel heeft een lieve uitstraling en een al even lieve stem die perfect bij zijn rol past.

Bijrollen van formaat

lelies Een grote rol in het stuk is weggelegd voor de excentrieke moeder van Vallier, Gravin Maurie Laure de Tilly. De Gravin wordt aangrijpend gespeeld door Ara Halici, die zowel het tragische als het komische van de rol moeiteloos neerzet. Zijn solo’s zingt hij met aandoenlijk optimisme. Later in het stuk ruilt Halici’s stem zijn optimisme om voor breekbaarheid.

Ivo Chundro speelt Lydie-Anne de Rozier, een Parijse mademoiselle die met haar luchtballon in Roberval landt. Chundro straalt in zijn rol, de meest komische van het stuk. Meerdere kleinere rollen zijn voor Sebastien De Smet, waaronder de vader van Simon.  De Smet weet moeiteloos zijn verschillende personages zo neer te zetten dat je vergeet dat dezelfde acteur er achter schuilt. Laurenz Hoorelbeke (Barones de Huë, Cipier) en Floris Devooght (Ensemble) ronden de cast af. Beide hebben weinig tekst, maar zijn uitstekende aanvullingen op de rest van de cast.

Vlaamse parel

Lelies is één van de beste nieuwe musicals uit Vlaanderen sinds tijden. Het intieme stuk komt subliem tot zijn recht in M-Lab, maar het is eigenlijk zonde dat de productie niet in meer Nederlandse theaters te bewonderen is. Lelies laat je niet neuriënd de zaal verlaten met een glimlach op je gezicht, eerder met natte wangen.  ”Eén nacht beheerst mijn leven” zingt Hans Peter Janssens’ Simon meerdere malen in Lelies. Bijna profetisch, want een avond Lelies is er één die je zelfs als doorgewinterde theaterbezoeker nooit zal vergeten.

Lelies is nog tot en met 6 april te zien in M-Lab. Hierna is de show in Antwerpen van 9 tot en met 19 april te zien.

Cast & Creatives

Lelies is een productie van Judas Theaterproducties. De muziek is door Sam Verhoeven, het scenario en de liedteksten door Allard Blom. Martin Michel regisseert.

De cast bestaat uit Hans Peter Janssens (Simon Doucet 1952), Door van Boeckel (Bisschop Jean Bolideau, 1952), Timo Descamps (Simon Doucet 1912), Leendert De Vis (Jean Bilodeau 1912), Matthew Michel (Graaf Vallier de Tilly), Ara Halici (Gravin Marie Laure de Tilly), Ivo Chundro (Lydie-Anne de Rozier), Sebastien De Smet (Timothée Doucet, Vader Saint-Michel, Baron de Huë), Laurenz Hoorelbeke (Barones de Huë, Cipier) en Floris Devooght (Ensemble).