Première: Beauty and the Beast – een betoverend sprookje!

B&B Premiere CASTOp zondag 13 december 2015 waren wij bij de première van Beauty and the Beast. De nieuwe musical die exclusief te zien zal zijn in Het AFAS Circustheater in Scheveningen.

Disney’s Beauty and the Beast is een internationaal succes en speelde in meer dan 32 verschillende landen in 145 steden. Op Broadway was deze grandioze voorstelling jarenlang een enorme hit en won talloze prijzen, waaronder een Tony Award. Inmiddels hebben maar liefst 35 miljoen bezoekers wereldwijd van deze voorstelling genoten! In 2005 werd Beauty and the Beast voor het eerst gespeeld in Nederland. Toen speelde Chantal Janzen, Stanley Burleson, René van Kooten en Carlo Boszhard de hoofdrollen. Beauty and the Beast beleefde haar première op 2 oktober 2005 in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. De voorstelling was de Nationale Toer van Joop van den Ende Theaterproducties in 2005/2006. De laatste voorstelling werd gespeeld op 13 januari 2007 in het Circustheater Scheveningen waar de voorstelling wegens groot succes een verlengingsperiode speelde. De voorstelling werd in een gedeeltelijke andere rolbezetting tot en met 29 april 2007 gespeeld in Antwerpen.

Nu zien we onder andere Anouk Maas, Edwin Jonker, Tony Neef en Freek Bartels terug in deze versie van Beauty and the Beast. Edwin Jonker blijkt een perfecte keus te zijn als beest. Hij weet een schuw, afstandelijk en onvriendelijk beest, langzaam te veranderen in een lieve, sympathieke prins. En in beide persoonlijkheden komt hij zeer geloofwaardig over. Anouk Maas is al niet groot van stuk maar naast Edwin doet zij het beest nog groter lijken wat voor een mooi contrast zorgt. Anouk speelt de rebelse Belle geloofwaardig, hoewel ze wat ons betreft zelfs wat minder keurig mag zijn in haar rol.
Voor ons is Freek Bartels de absolute winnaar in het verhaal. Hij zet de rol van Gaston zeer komisch, cartoonesk en vocaal heel sterk neer. Freek geeft zelf aan dat zijn rol niet zo leuk zou zijn zonder sidekick Lefou (gespeeld door Jorge Verkroost). Freek zegt over zijn rol: “Deze rol is echt leuk om te spelen omdat het weer totaal anders is als wat ik afgelopen tijd heb gedaan. Ik mag lekker over de top maar moet toegeven dat Gaston echt niet zo leuk is zonder Lefou. Daarnaast is het heel erg leuk om de spanningsboog te spelen van Gaston. Hij begint natuurlijk erg arrogant en over-de-top maar tegen het eind wordt hij ook gewoon heel link en gevaarlijk. Dat is leuk om te spelen.” Freek kan in deze rol echt zijn zangkwaliteiten weer eens laten horen. Jorge Verkroost speelde in 2005 ook al de rol van Lefou en dat gaat hem goed af. Samen met Freek is hij voor ons het hoogtepunt van deze musical!

We zien Tony Neef als Lumière, door zijn komische Franse accent heeft hij vaak de lachers op zijn hand. Vervelend voor hem dat de kandelaars niet altijd naar behoren werken, dat valt toch op. De gehele ‘levende inboedel’ van het beest zijn een goed gekozen set. De rollen van Babette en La Commodia worden onwijs goed neergezet door Lois van de Ven en Saskia Schafer. Loekie Knol is te zien als Mevrouw pot en vormt een aandoenlijk setje met Jakopje die deze première gespeeld werd door Roemer. Roemer geeft zelf aan waarom hij waarschijnlijk gekozen is voor de rol, hij zegt: “Ze vonden mij er gewoon heel lief en schattig uitzien, dus toen werd ik Jakopje!”

Hoewel het decor er simpel uitziet, kunnen wij ons voorstellen dat er wel een ingewikkelde techniek achter schuil gaat. Dit was uiteindelijk ook de reden waarom Beauty and the Beast als vaste productie in het Circustheater speelt en niet als reizende productie te zien is door heel Nederland.

Over het algemeen is Beauty and the Beast weer echt een genot om naar te kijken! De cast zet het sprookje neer zoals het bedoelt is. De ondertitel ‘Laat je veroveren’, kan makkelijk verandert worden in ‘Laat je betoveren’!

Het verhaal
Wie kent het verhaal niet van de mooie Belle die terechtkomt in het duistere kasteel van een jonge prins die door een vloek is veranderd in een verschrikkelijk beest? Gesteund door het voltallige personeel dat door de vloek in huisraad is veranderd, stort Belle zich in een avontuurlijke zoektocht naar de ware liefde om uiteindelijk in de innerlijke schoonheid van het afzichtelijke beest te leren geloven. Alleen dan kan de betovering verbroken worden.

Cast:
Belle – Anouk Maas
Beest – Edwin Jonker
Lumière – Tony Neef
Gaston – Freek Bartels
Mevrouw Pot – Loekie Knol
Maurice – Hugo Haenen
Tickens – Armand Pol
Lefou – Jorge Verkroost
Babette – Lois van de Ven
La Commodia – Saskia Schafer

Ensemble:
Bart Aerts, Nandi van Beurden, Esther van Boxtel, Bernadette Dengler, Jurre Geluk, Barbara Hol, Anne-Marije Huijboom, Marc-Peter van der Maas, Wendy Peters, Jeroen Robben, Steven Roox, Dorien Rozendaal, Lysanne van der Sijs, Jente Slebioda, Bobby Snijder, Marcel Visscher, Martijn van Voskuijlen, Myrthe Boerebach, Léon Batelaan, Frank Beurskens, Diego Gonzales-Clark, Annemarijn Kool, Charlotte Verduyn, Derek Blok.

Creatives:
Liedteksten- Howard Ashman en Tim Rice
Script – Linda Woolverton