The Sound of Music gestart met afscheidstour

Wil je de musical The Sound of Music zien, dan is nu je kans. Je hoeft er namelijk niet meer voor naar het Efteling Theater, want de voorstelling is nu zijn laatste tien weken ingegaan met een feestelijke premiere gisteren in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam, waar de voorstelling nog te zien is tot en met 25 april. Daarna zal de voorstelling nog te zien zijn in Breda, Amsterdam, Groningen en Apeldoorn, waarna het doek echt valt.

De voorstelling wordt absoluut gedragen door de twee hoofdrolspelers Wieneke Remmers (Maria) en Rein Kolpa (kapitein Von Trapp). De chemie tussen deze twee is niet voor niets zo overtuigend. Deze week werd bekend dat de twee hoofdrolspelers al geruime tijd een stel zijn. En dat maakt het geheel alleen nog maar meer geloofwaardig. Met name de zang is deze voorstelling is ijzersterk. Zo zuiver en mooi. Vooral Bergen en Dalen, gezongen door moeder overste Jackie van Oppen zorgt voor kippenvel. De kinderen zijn uiteraard vertederend, al is een zestienjarige dochter Liesl, die er bijna ouder uitziet dan Maria wel een bijzondere keuze. Alhoewel Alexandra Alphenaar een geweldige actrice is, is dit toch een beetje een gemiste kans. Een jonge actrice had wellicht een betere keus geweest.

Het verhaal van The Sound of Music gaat over de levenslustige Maria Rainer van het Nonnberg klooster, die door moeder-overste naar het huis van kapitein Von Trapp wordt gestuurd om gouvernante te worden van zijn zeven kinderen. De kapitein is weduwnaar en voedt zijn kinderen op met de militaire discipline die hem zo vertrouwd is. In tegenstelling tot alle vorige gouvernantes weet Maria de harten van de kinderen snel te veroveren en brengt zij weer leven en muziek in het huis en het hart van de kapitein.

The Sound of Music is voor velen vooral een feest van herkenning. Vrijwel iedereen zal een of meerdere liedjes uit deze klassieker kunnen meezingen. Het decor is prachtig, wisselt vaak en weet de sfeer goed neer te zetten. De eerste acte duurt ietwat lang om tot het eind geboeid te blijven, maar de tweede acte maakt dat in zijn geheel weer goed. Het politieke aspect komt in de musical duidelijk naar voren, maar het stuk blijft door frisse nummers als Do-re-mi en Tot snel, Vaarwel toch luchtig genoeg om met een goed gevoel naar huis te gaan. Wil je de voorstelling nog zien, grijp nu je kans, want 13 juni is het toch echt ‘So Long, Farewell‘. Meer informatie over de voorstelling en de speellijst zijn hier te vinden.

Scenefoto’s: Roy Beusker