Vluchtige Volendamsoap blijft niet hangen

Het is een beproefd concept: gooi de grote hits van een succesvolle bands bij elkaar, verzin er een verhaal omheen en een voorstelling is geboren. Als Queen (We Will Rock You) en ABBA (Mamma Mia) het kunnen, dan moet het met de Hollandse Palingsound ook goud worden, moeten de producenten gedacht hebben. Daar zit natuurlijk wat in. De uit Volendam afkomstige muziek is al vele decennia lang mateloos populair. En de stroom droogt niet op, integendeel. De Nick & Simons, Jan en Monique Smits timmeren stevig aan de weg. Het ene nummer zit beter in elkaar dan het andere, maar de herkenbare en vrolijke melodieën doen het goed op elk concert of feestje. Én in de theaterzaal. Voor de inhoud moet je het niet doen, maar het swingt zo lekker mee. En dat is nou precies van toepassing op Volendam de musical. Op maandag 22 november ging deze nieuwe musical van Noord-Hollandse grond in een bomvol Zaantheater in première.

Een piepjonge cast, aangevoerd door Maaike Widdershoven, Hilke Bierman en Metta Gramberg, vertelt het verhaal van de inwoners van het stadje aan het IJsselmeer. Mary (Widdershoven) keert na zeventien jaar terug naar haar geboortedorp en staat oog in oog met haar verleden. Ze vertrok niet voor niets uit de hechte gemeenschap en wil het liefste zo snel mogelijk weer weg. Maar haar dochter Rose (Kaily van Starrenburg) vermaakt zich uitstekend met de jongensband Zilt. Als Mary’s vriendin Lea (Bierman) met haar jeugdliefde getrouwd blijkt te zijn, zijn de poppen aan het dansen.

Het concept van Volendam de musical is een aardige. Er is een hoop te doen om het stadje. Naast de muziek stikt het er natuurlijk van de toeristen, zijn er heel wat BN’ers die voor schandaaltjes zorgen en wordt volgens onderzoeken veel drugs gebruikt. Ook zijn jong en oud niet vies van een biertje. Genoeg stof voor een vleug dramatiek, humor, tragiek en muziek. Maar dan moet je wel kiezen. De makers willen nu zoveel vertellen en voeren te veel personages op die allemaal even belangrijk zijn, waardoor Volendam een oppervlakkige soap wordt. Wat willen de makers nou eigenlijk vertellen? De liedteksten worden er soms aan de haren bijgesleept, met als tragisch dieptepunt de fantasie- en emotieloze vertolking van Nick & Simons prachtige ‘Kijk omhoog’. Dat komt zomaar uit de lucht vallen en de Widdershoven en Van Starrenburg, moeder en dochter, maken in dit emotionele stuk geen enkele connectie. Technisch prima gezongen, maar waar blijft het toneelbeeld? Waar is de inleving? De verhaallijnen worden afgeraffeld en gaan nergens de diepte in.

Er zijn twee opvallende factoren binnen de cast. Metta Gramberg is fenomenaal op dreef als de in klederdracht getooide Ooitje, die overal commentaar op levert. Haar intermezzo’s zijn een genot om naar te kijken én luisteren. Ook haar rol als ‘foute’ wethouder levert lachsalvo´s op. Gramberg weet wat ze staat te doen op dat toneel en dat slaat direct over op het publiek. Ook de jonge Rick Sessink trekt de aandacht. Als, de aan zijn geaardheid twijfelende, Jaap is hij ingetogen en geloofwaardig. Net als in M-labs Into the Woods laat hij hier horen en zien dat hij kan acteren én geweldig kan zingen.

Hou je van een avondje zeer vluchtig muzikaal zapvermaak, met diverse, goed vertolkte palinghits? Dan ben je bij de musicalsoap Volendam aan het juiste adres. De cast doet zijn best, de muziek is gewoon hartstikke goed en de stemmen zijn over het algemeen bijzonder mooi. Maar het totaal nietszeggende script, het steriele decor, de fantasieloze, middelbare-school-choreografie en statische regie halen alle sjeu uit het stuk.

Zie de rode loper foto’s en meer beelden van de première hier. Volendam de Musical is tot en met 10 april volgend jaar in verschillende theaters in het land te zien. Kaarten en meer informatie zijn te vinden op de website www.volendamdemusical.nl

Tekst: Suzan Vermeulen – Foto’s: Roy Beusker