The Queen Experience

2011 is het jaar van de band Queen. Op donderdag 24 november is het 20 jaar geleden dat hun frontman Freddie Mercury aan de gevolgen van AIDS overleed en 5 september zou hij 65 zijn geworden. Ook is het dit jaar 40 jaar geleden dat de band opgericht werd. Een van de festiviteiten rond het jubileumjaar was The Queen Experience op vrijdag 18 november in het Gelredome in Arnhem.

Aangezien we al vroeg bij het Gelredome aanwezig waren hadden we mooi de kans om rond te kijken om wat meningen te peilen bij het publiek. Allereerst viel ons op dat weinig Queen te zien was onder de bezoekers. Er was welgeteld 1 persoon die het welbekende gele ‘Wembley’-jasje aanhad, verder hebben we een enkele pet of t-shirt kunnen zien. Het was duidelijk dat deze show een ander publiek trekt dan de optredens van Queen + Paul Rodgers in 2005 en 2008 in Rotterdam en Arnhem.

Binnen in het Gelredome was een groot podium te zien met verschillende ‘catwalks’. Wat vooral opviel was het grote spinnenweb vol verlichting wat boven het podium hing. Na een korte introductie door Erik de Zwart, het verzoek zoveel mogelijk op te nemen en te uploaden en de oproep te sms’en om zo het AIDS-fonds te steunen was het de beurt aan The Soul of Motown. De doorgewinterde Queenfan weet dat Freddie fan was Motown, en dan met name van Aretha Franklin. Ik zou het alleen niet als voorprogramma geboekt hebben om de sfeer er in te brengen.

Nadat het voorprogramma klaar was, werden na een tijdje de lichten gedoofd en begon er een tape te spelen met God Save The Queen, het nummer waarmee Queen normaal gesproken een optreden afsloot. Joseph Clark, de ‘frontman’ van de Queen Experience, komt op via een lift in het podium en de show barst los. Met veel vuur, spannende lichtshows, kostuumwissels en goede muziek wordt het publiek meegenomen op een reis door de tijdloze muziek van Queen.

De bijna 2 uur durende show is ingedeeld in twee delen. In het eerste deel staat Clark alleen op het podium, bijgestaan door zijn band en af en toe wat dansers. Af en toe neemt hij ook zelf even plaats achter de piano om mee te spelen, maar voor de rest danst, hij is begonnen als balletdanser, en zingt hij over het podium om iedereen te kunnen bereiken. Natuurlijk zitten hier ook een aantal Freddie Mercury-poses bij, maar het publiek verwacht ook niet anders.

Het 2e deel van de show was voor de special guests, waarbij Lana Wolf het spits mocht afbijten. Voordat Clark begon aan zijn duetten met Lana Wolf, nam hij de tijd om te vertellen dat Freddie Mercury overleden was aan AIDS, en vroeg hij of iedereen zijn telefoon aan kon doen en het schermpje te gebruiken als lichtje als eerbetoon aan Freddie. Daarna kwam Lana Wolf op die, samen met Clark, een hele mooie versie neerzette van “Who Wants To Live Forever”. Na Somebody To Love, ook met Lana, was het tijd voor Wibi Soerjadi met een speciale transcriptie van een aantal Queennummers. Het publiek zingt mee met de stukken die ze herkennen, maar blijft angstvallig stil bij de wat onbekendere nummers. Dit gebeurt deze avond helaas vaker. Dit ligt niet zozeer aan de band, die spelen de nummers goed, maar het publiek is af en toe wat afwachtend waardoor Clark het publiek aan moet sporen mee te doen. De avond wordt afgesloten met een duet met de Zuid-Afrikaanse sopraan Sibongile ‘Bongi’ Mngoma. Zij neemt “Barcelona” voor haar rekening, samen met het 150-koppige New Romanian Symphonic Orchestra & Choir.

Het concert werd in samenwerking met Stop Aids Now georganiseerd en van ieder verkocht kaartje wordt €1 gedoneerd aan Stop Aids Now. Door de grote vraag tijdens de voorverkoop heeft men besloten er ook nog een theatertour van te maken. Deze show staat op 14 en 15 december in het WFCC Theater in Den Haag, en op 17, 18, 20, 21, 22, 23, 26, 27, 28, 29 en 30 december in het RAI Theater in Amsterdam. Kaarten zijn te koop via 0900-3006000 (€0,45 per minuut) of via www.tqe-ontour.com

Zie een foto-impressie hieronder. Klik op de thumbnails voor grotere versies.

Tekst: Sven Ahrens  – Foto’s: Wolf Schouten