Sister Act, in één woord: Fabulous!

Op TV,  commercials,  posters in de abri’s, we konden er niet om heen de afgelopen tijd: Sister Act, de goddelijke broadwayhit, zou op 3 maart in Nederland in première gaan in aanwezigheid van Whoopi Goldberg. Zij speelde de rol van Deloris in 1992 in de filmversie van Sister Act en tijdelijk Moeder Overste in de musical in Londen.

Na de wereldpremière in Londen op 2 september 2009 volgde Hamburg,  New York,  Wenen, Milaan, Parijs, Stuttgart, Canada en nu dus eindelijk de Nederlandse  première in het AFAS Circustheater in Scheveningen. De rode loper was druk bezocht, het was een komen en gaan van BN’ers. Van Jandino Asporaat tot Willeke Alberti, ze waren allemaal klaar voor een goddelijke avond.

Het moment dat Whoopi Goldberg , samen met Joop en Janine van den Ende, de zaal betreedt, wordt zij ontvangen met een staande ovatie. De stemming zit er direct goed in. We beginnen de avond swingend  in een nachtclub in de jaren 70, waar Deloris Van Cartier (Carolina Dijhuizen) een baan als zangeres probeert te krijgen bij de club van haar getrouwde minnaar Curtis. Stanley Burleson zet deze bad guy als geen ander neer! Hij wordt bijgestaan door drie hilarische handlangers: zijn neefje, danstalent TJ (Marlon David Henry), latino Pablo (Frank van Hengel) en ladykiller (dat denkt hij althans zelf) Joey briljant gespeeld door Zjon Smaal!

Als Deloris getuige wordt van een moord, gepleegd door Curtis, wordt er gevreesd voor haar leven en moet ze onderduiken. Harry,  ook wel natte Harry genoemd vanwege zijn transpiratie probleempje,  weet een prima plek waar ze zich kan verschuilen, het klooster. Harry is een agent die Deloris nog kent van hun schooltijd en heimelijk verliefd op haar is. Edwin Jonker is als Harry een blikvanger op het podium. Met zijn geloofwaardige sullige houding  is hij erg aandoenlijk.

Het is Kerstavond als Deloris door Harry naar het klooster wordt gebracht. Daar maakt de strenge Moeder Overste, waanzinnig goed gespeeld door Simone Kleinsma, voor het eerst kennis met de welbespraakte Deloris (“Jezus, Christus wat een kolere bende en wat is het hier koud!”). Aanvankelijk ziet Moeder het niet zitten dat Deloris blijft, maar er staat, volgens Monseigneur O’Hara (ontzettend goed neergezet door Frans Mulder), een financiële vergoeding tegenover die ze erg goed kunnen gebruiken aangezien de bezoekers weg blijven. Wat volgt zijn hilarische scenes als Deloris kennis maakt met haar nieuwe, vals zingende, Zusters. Overigens erg knap om zo ontzettend vals te zingen!

Zo zijn daar Zusters Maria Lazarus (een norse non gespeeld door Irene Kuijper) en Maria Huana, de piepjonge Maria Roberta (Christianna de Bruijn)  en de altijd giechelende Maria Patricia gespeeld door Esmee van Kampen.  Maria Roberta zie je gedurende de voorstelling opbloeien. Esmee is het stralende middelpunt in het geheel. Zij zorgt de hele voorstelling voor een lach op je gezicht!

Deloris klaart op als zij het koor mag leiden. Zij ontdekt dat er verborgen talent zit bij de Zusters. Moeder Overste weet niet wat ze hoort als het koor de eerste keer onder leiding van Deloris hun keeltjes open trekken. Zo kan het dus ook! Tot het een kant op gaat waar ze totaal niet van gediend is! Al vind Monseigneur het stiekem wel erg leuke muziek! Er komt weer publiek naar de kerk en daarmee ook meer geld en dat allemaal door Deloris! Curtis is er ondertussen achter gekomen dat Deloris degene is die de politie heeft ingeschakeld en gaat op zoek naar haar. Haar vinden is niet moeilijk aangezien deze opvallende kerkmis alle media haalt. Maar kom maar eens een klooster binnen!

Een heerlijke productie vol geweldige soul en disco muziek van Alan Menken. Het is moeilijk om stil te blijven zitten in jouw stoel!  Geweldige vertaling van Martine Bijl met ontzettend veel humor en last but not least prachtige kostuums en indrukwekkende decors die een lust zijn voor het oog!! Carolina en Simone zijn een geweldig duo op het toneel. Beiden gezegend met een zeer krachtig en mooi stemgeluid! Samen met de rest van de cast zorgen ze voor een onvergetelijke show.

Sister Act, een productie van Joop van den Ende Theaterproducties, is te zien in het AFAS Circustheater te Scheveningen. Zie ook ‘Drukte op de rode loper bij premiere Sister Act’

Tekst & Foto’s: Debby van Rooijen