‘Ome Willem doet Dr Dolittle’

Als wij aan Dr Dolittle denken dan denken we vooral aan de komiek Eddy Murphy en een hoop hilarische momenten. Met die verwachting gingen wij ook naar de musical Dr Dolittle. Maar maakt deze musical dit waar?

Dokter Dolittle kan met al dieren praten. Dat heeft de Dokter geleerd van zijn papegaai, want papagaaien kunnen praten met dieren èn met mensen. Toch is er één dier dat de Dokter nog nooit gezien en gesproken heeft. Dat is de Reuze Roze Zeeslak. Om die Zeeslak te ontmoeten gaat de Dokter met een bootje de zee op. Twee kinderen (Nicky en Tommy), een vriend van de Dokter (Matthew) en vier van zijn dieren gaan mee op reis. En dan is er ook nog een verstekeling (Emma). Het schip komt in een storm terecht en dan… tja, dat moet je zelf maar even gaan bekijken.

Geen Eddy Murphy, geen levende dieren. Nee, Edwin Rutten als de dokter en poppen als dieren. Dat is Dr Dolittle in het theater. Aangevuld door onder meer de geweldige Alexandra Alphenaar en Roy Kullick. Vanaf moment één zien we echter geen Dr Dolittle, maar Ome Willem op het podium. Vooral als hij dan ook nog eens de kinderen in het stuk aanspreekt met “rakkers”, raken wij als volwassenen het beeld van Ome Willem niet meer kwijt. Of de kinderen in de zaal daar ook last van hebben, vragen wij ons wel af. De meesten kennen Ome Willem waarschijnlijk niet eens. Onze 11-jarige reporter zei echter wel meteen “Ome Willem!”. Een stempel waar Edwin Rutten toch moeilijk van af komt.

Het stuk zit vol met kleine grapjes. Wat dat betreft meer dan lof voor Ivo de Wijs, die verantwoordelijk is voor de teksten. Het stuk mist echter de hilariteit van de film en qua verhaallijn heeft het ook niets meer met de film te maken, dan een dokter die met dieren kan praten. Het verhaal is ook ietwat rommelig op sommige momenten en de climax, het vinden van de zeeslak, komt opeens te abrupt. De dieren zijn ietwat te statisch, op de papagaai, de honden, het overigens zeer lachwekkende paard en de tweekoppige lama, na. Toch hebben we niet alleen maar kritiek op deze voorstelling. Voor kinderen is dit absoluut een leuke voorstelling, mits het geen draaikonten zijn. Sommige liedjes in de musical weten de kids namelijk niet te pakken. Menig kind zat te draaien op zijn stoel tijdens de wat trage nummers en alleen ‘Als ik praten met dieren kan’ blijft na de voorstelling nog even hangen.

Niets dan lof voor Alexandra Alphenaar en met name Roy Kullick, die naar onze mening deze voorstelling draagt. Zijn enthousiasme werkt bijna aanstekelijk en zijn dans en zang zijn fenomenaal. De rol van de twee kinderen in het stuk had naar onze mening wat meer uitgediept mogen worden, waardoor het voor kinderen nog meer had aangesproken. Het decor is zeer mooi opgebouwd, met name het schip maakt indruk. Alleen de kartonnen Dokter die uit de lucht komt zeilen, is dan toch wel een klein beetje een tegenvaller. Al met al zorgt Dr Dolittle voor een leuke middag uit met de kids voor een redelijke prijs, dus is zeker een bezoekje waard als de musical in de buurt is. Maar wij zouden er persoonlijk niet voor naar de andere kant van het land gaan rijden.

Dr. Dolittle is nog t/m 3 april 2011 te zien door heel Nederland. Kijk voor meer informatie en een speellijst op www.drdolittle.nl

Foto’s: Roy Beusker