Recensie: The Sound of Music – nostalgie in een modern jasje

?????????????????

50 jaar, zo oud is de film die het verhaal vertelt van de familie Von Trapp. Ontelbaar keer opnieuw verhaald op televisie en in het theater en ontelbaar keer gezien door de meeste mensen en toch kunnen we er nog steeds geen genoeg van krijgen! Volgens producent Jeroen Dona van Albert Verlinde Entertainment, zitten er veel nieuwe elementen in deze bewerking. Voor het eerst presenteren zij The Sound of Music als reismusical en daarnaast wordt er niet gespeeld met een live-orkest. Alle muziekopnamen zijn vooraf ingespeeld door  het philharmonie Zuid-Nederland. Wij zijn benieuwd… Hoe vaak kun je dit verhaal nog opnieuw vertellen? En belangrijker; kunnen wij het handelen als er téveel wordt gesjoemeld en geschoven met vertrouwde verhaallijnen en karakters?

Na het zien van deze versie van The Sound of Music kunnen we stellen; JA dat kunnen wij handelen! Zodra het doek opgaat en wij de prachtige eerste klanken van het nonnenkoor horen, zijn we alles en iedereen om ons heen vergeten. En deze nonnen gaan ons nog vaker deze avond kippenvel bezorgen. Maaike Widdershoven is een zeer overtuigende Moeder Overste. Haar stem is prachtig en loepzuiver en raakt ons tot op het bot.
Maaike speelde zo’n 12 jaar geleden al de rol van Maria, nu weggelegd voor Anouk Maas. Maria staat bekend als spontaan, impulsief en een spring in ‘t veld..karaktertrekken die wij bij Anouk in eerste instantie toch missen. Anouk komt meer berekend en volwassen over als je haar vergelijkt met de fantastische Julie Andrews. We nemen het Anouk niet kwalijk. Als je het plaatje van Julie Andrews eenmaal los kunt laten dan zie je dat Anouk haar eigen Maria heeft gecreëerd. Moderner maar zeker niet minder charmant of sympathiek. Ook de zangkwaliteiten van Anouk komen tot hun recht en zeker in duet met Maaike Widdershoven.
Ad Knippels is te zien als Kapitein von Trapp. Streng, correct, gedisciplineerd. Precies zoals het ‘moet’. Kapitein von Trapp ‘ontdooit’ naar onze smaak iets te snel in het verhaal maar daar kan Ad natuurlijk niks aan doen. Dat deze cast fantastisch kan zingen bevestigd hij zeker. De nostalgie is helemaal terug als hij het liedje Edelweiss ten gehore brengt, wij zwijmelen mee…

De kindercast is fenomenaal! De kinderen zingen goed, spelen overtuigend en dansen geweldig. Kleine Gretl krijgt het regelmatig voor elkaar om het publiek veel ‘AAAH’s’ te laten verzuchten. Schattig dus.
Vajèn van den Bosch speelt 16-jarige Liesl. Wat ons vooral opvalt is Vajèns volwassenheid. In 2008 speelde ze de rol van zusje Martha maar haar eerste echte hoofdrol speelde ze in 2011, de rol van Lila in de musical Droomvlucht. Sindsdien is Vajèn niet meer weg te denken van het podium. De chemie tussen haar en Martijn Vogel (Rolf) is overduidelijk en hun liefdesscène aandoenlijk.
De vrolijke noot in het verhaal is absoluut Cindy Bell in de rol van Barones Schräder. Haar timing, zang en spel zorgen voor een verfrissing op het podium, zeker in combinatie met Tony Neef die de rol van Max Dettweiler op zich neemt.

Fijn dat we in deze versie van The Sound of Music geconfronteerd worden met veel kleine details uit de film die zijn overgenomen. Ook fijn dat we beseffen dat dit verhaal nog steeds als ‘nieuw’ kan aanvoelen. Oftewel, wij beleven hier nostalgie in een modern jasje.

Voor degene die het nog niet weten, het verhaal in het kort:
The Sound of Music
vertelt het verhaal van Maria, die zich niet kan aanpassen aan het kloosterleven en de opdracht krijgt van Moeder Overste om als gouvernante te werken bij de Familie Von Trapp. Daar komt ze er al snel achter dat de zeven kinderen van Kapitein Von Trapp onder een te streng regime leven. Wanneer de Kapitein een tijd van huis is laat Maria de kinderen weer opbloeien.

Cast:
Anouk Maas – Maria Rainer
Ad Knippels – Kapitein von Trapp