West Side Story: Adembenemend mooi!

West Side Story
is een van die musicals die tot de creme de la creme van de musicalwereld behoort. Het tijdloze verhaal is inmiddels een klassieker en wordt al sinds 1957 op de planken van Broadway uitgevoerd. Op dit moment hoef je echter niet naar Broadway om deze topmusical te zien, want tot 10 januari 2010 is deze te zien in het Circustheater in Scheveningen.

De verhaallijn is een vrije bewerking van het verhaal van Romeo en Julia en speelt in dit geval tussen Pools/Amerikaanse en Puertoricaanse straatbendes in de Upper West Side van New York City. Tony en Maria worden verliefd op elkaar, hoewel ze bij de verschillende bendes behoren. Tony hoorde bij de ‘Jets’, en de Puertoricaanse Maria hoort bij de ‘Sharks’. Het sombere thema, de prachtige muziek en het brandpunt van de verhaallijn gericht op de sociale problemen van die tijd, betekenden een ommekeer in het Engelstalige muziektheater van deze periode. Voor het verschijnen van West Side Story was dit voornamelijk gericht op lichtere thema’s, zie bijvoorbeeld My Fair Lady.

Natuurlijk hebben we ooit de film op televisie gezien en in gedachten hebben we het verhaal flink geromantiseerd, want ondanks de vele bekende liedjes die in ons hoofd zijn blijven zitten zoals America, I feel Pretty en Tonight, blijkt het allemaal wat heviger af te lopen dan we ons herinnerden. Het verhaal begint nogal redelijk luchtig, maar naarmate de verhaallijn vordert, wordt je meegesleurd door de emotie en heftigheid van het stuk.

En wat een geweldig stuk is het na al die jaren nog steeds, niet in de laatste plaats door de fantastische muziek van Leonard Bernstein. Een ieder zal de nummers herkennen zoals Tonight, Something’s Coming, I Feel Pretty, America en Somewhere.  Deze worden live uitgevoerd door een fantastisch orkest en klinken adembenemend en tijdloos. Maar ook de geweldige cast is een reden om deze geweldige musical te gaan zien. Het hoogtepunt was wat ons betreft het stuk waarin zowel de dames en heren samen zingen. Adembenemend mooi. De drie sterren van de show zijn absoluut de hoofdrolspelers Scott Sussman (Tony), Ali Ewoldt (Maria) en Oneika Phillips (als de temperamentvolle Anita). Scott beweegt wat houterig, maar dat maakt hij vocaal weer helemaal goed. Het ensemble is ook ijzersterk in zijn zang en de choreografie is helemaal geweldig. Wat een dansers!

Als echte musicalliefhebber moet je deze musical gewoon gezien hebben. De voorstelling is niet geschikt voor gezinnen met kleine kinderen. Het verhaal is daarvoor te zwaar en aangezien de musical volledig engelstalig is, toch lastig te volgen (ook al wordt de vertaling boven het podium geprojecteerd). De musical is nog t/m 10 januari te zien in het Fortis Circustheater. Kaarten bestellen kan meteen via deze link. Meer informatie vind je op de website www.musicals.nl.