De Zangeres Zonder Naam: intiem, meeslepend, maar bovenal grappig

Dinsdag 22 november zagen wij de musical De Zangeres Zonder Naam, die maandag 21 november in première ging in het DeLaMar theater in Amsterdam. De Graaf & Cornelissen Producties neemt ons mee op reis langs het veel bewogen leven van Mary Servaes, alias de Zangeres zonder Naam. Een unieke vrouw die ontelbare hits maakte en vele gouden platen ontving, op handen werd gedragen door haar fans, maar desalniettemin eenzaam en afgesloten van de buitenwereld haar laatste dagen doorbracht.

Het verhaal begint met een meisje (Vivian), gespeeld door Sabine Beens die, voor de voorrondes van een televisie talentenshow, auditie doet met een liedje van de Zangers Zonder Naam. De juryleden steken vervolgens aardig de draak met haar uiterlijk en haar keuze van het liedje. Ze wordt afgewezen. Toch vraagt de jury haar te wachten op de gang, omdat ze haar misschien nog een 2e kans willen geven. Terwijl Vivian zich afvraagt wat ze fout heeft gedaan “verschijnt” in haar gedachten de overleden Mary Servaes, overtuigend vertolkt door Ellen Pieters. Mary neemt ons mee terug in de tijd. Ze beschrijft ons met een vrolijke noot haar moeilijke kindertijd. Bij een val beschadigt zij een zenuw in haar linkerheup door een botsplinter. Ze bracht 9 jaar in een gipsen korset op bed in de voorkamer door. Alle drama’s uit haar jeugd komen voorbij, maar worden “luchtig” gehouden door hier een daar een grap, een gezonde dosis zelfspot en een scherpe tongval. Met een enorm komisch talent weet Ellen Pieters, voor Mary, veel sympathie van de kijker te winnen.

De Gloriejaren van De Zangeres komen natuurlijk uitgebreid aanbod, voorzien van de meest opzwepende hits van De Zangeres (Ach vaderlief toe drink niet meer, Mexico, ‘t was aan de Costa del Sol, het Soldaatje enz.), en daarin uiteraard de belangrijkste mannen in haar leven: haar echtgenoot (Sjo Servaes) en haar manager (Johnny Hoes), beiden gespeeld door Jasper Kerkhof. Vivian ziet dat De Zangeres veel dingen heeft moeten doen voor haar succes en beseft dat zij zelf dit niet over zou hebben voor een carrière in de muziek.

Tenslotte maken we kennis met de schaduwzijde van het succes. Haar verval door ouderdom en het verlies van grip op haar eigen leven door een slechte gezondheid en geheugen. De Zangeres geeft, niet meer bij haar volledige verstand, een volmacht over haar bezittingen aan haar accountant. Deze profiteur verzuimt haar eigen geschreven testament aan de notaris te geven, waardoor haar lang gekoesterde droom om als Koningin in een enorme koets met paarden, afscheid te nemen van het leven, nooit uit is gekomen. Haar wens om een museum te maken waar haar fans haar jurken en gouden platen zouden kunnen bewonderen, is nooit gehoord. Als het moment daar is in de voorstelling dat De Zangeres beseft dat al haar bezittingen geveild zijn en dat ze armoedig opgebaard lag met haar kroon scheef op het hoofd, breekt ze. Vol emotie brengt Ellen Pieters het slotlied; “Mijn leven”. Een laatste ode aan de koningin van het levenslied.

Naast Ellen Pieters, Sabine Beens en Jasper Kerkhof schitteren Ylva Wichers Schreur, Nikki van Ostaijen, Stefan de Kogel en Job Bovelander. En in het bijzonder Eric Beekes, als Lieve Jongen (Mary’s grootste fan).

Deze intieme, meeslepende, maar bovenal grappige voorstelling is absoluut de moeite waard om te bezoeken. De Zangeres Zonder Naam is nog t/m april 2012 te zien in verschillende theaters. Voor meer informatie en de speellijst kijk op www.dezangereszondernaam.nl

Tekst: Anita Alkemade