Loes en Frits volledig naakt in Brandende Liefde!

Brandende Liefde is een roman van Jan Wolkers uit 1981. Het is tot musical bewerkt door Dick van den Heuvel en Fons Merkies. Zij maakten in 2005 de musical Turks Fruit, die (maar liefst) drie Musical Awards won, waaronder die voor de beste musical van het seizoen 2005/2006. Gisteravond ging de musical in Leiden in première. Het boek hebben we nooit gelezen en de film nooit gezien, dus volledig blanco beginnen we aan deze voorstelling…

Mademoiselle Bonnema woont in een herenhuis in Amsterdam. Zij geeft franse les aan onder andere Rick. Hij is een jonge talentvolle kunstenaar. In ruil voor klusjes en de verzorging van de vader van Mlle Bonnema mag hij het souterrain van het herenhuis betrekken. Anna en haar man, een concertpianist, wonen ook in het huis. Rick valt voor de charmes van Anna en er bloeit een gepassioneerde liefde op. Mlle Bonnema probeert hun liefde op allerlei manieren te verhinderen omdat dit haar herinnert aan haar eigen onmogelijke liefde in het verleden. Zo ontstaat een onmogelijke driehoeksrelatie tussen een gepassioneerde kunstenaar, een beeldschone muze en een lerares Frans met een groot verdriet in haar verleden.

De oude, kleine maar sfeervolle zaal van de Schouwburg in Leiden zit vol. Op het toneel geen grote decorstukken maar een piano, wat schildersdoeken, een bed en een aantal rekwisieten. Daniël Bossevain zit goed in zijn karakter Rick. Hij is zeer dynamisch en acteert en zingt krachtig. Als een echte verteller brengt hij zijn verhaal. Hij vliegt over het podium gefascineerd door Anna (Loes Haverkort) en zijn schilderkunst. Loes speelt erg goed maar qua zang schiet ze wat te kort. De aandacht die ze niet krijgt van haar man zoekt ze bij Rick. Maar al snel heeft ze het gevoel dat ze voor hem niets meer is dan een stuk vlees wat hij kan schilderen. Toch laait de passie op.

De rol van concertpianist (man van Anna) wordt gespeeld door Floris Verbeij, letterlijk want spreken doet hij in deze voorstelling niet, hij verwoordt zijn gedachten met zijn prachtige pianospel. Catherine Ten Bruggencate, winnares van twee gouden kalveren voor o.a. “Ik omhels je met 100 armen” is Mlle Bonnema.
Zij is een statige, ongetrouwde dame op leeftijd. Zeer goed gecast deze rol. Catherine is erg geloofwaardig. Het ene moment is ze irritant het andere moment heb je medelijden met haar. Frits Lambrechts is waanzinnig goed als de aan Parkinson leidende Vader Bonnema. Hij zit vol (sarcastische) humor en is vertederend. Samen met Daniel echt één van de toppers uit dit stuk.

Het is een voorstelling vol humor en grof taalgebruik, zoals we van Jan Wolkers gewend zijn. Ook dit stuk bevat, net als Turks Fruit, weer enkele gewaagde scènes. Zo gaan zowel Loes als Frits volledig uit de kleren om door Rick geschilderd te worden als Suzanne en de grijsaard. Respect voor hen beiden, ze staan toch maar even naakt voor een volle zaal!

Opvallende quotes uit dit stuk: “Als ik dit opdrink mag ik dan met jou naar bed?” een vraag van Rick aan Anna voordat hij haar urine op wil drinken. En het gezongen stukje “tieten kont, tieten kont…” van Vader Bonnema wat refereert aan Turks Fruit van Jan Wolkers. Een echte musical willen we deze voorstelling niet noemen. Het is meer een toneelstuk met hier en daar een lied, maar wel een topper in zijn soort. Brandende Liefde is tot en met 14 juni te zien in de Nederlandse theaters. Kijk hier voor de speellijst. Zie hier de foto’s van de première.

Tekst: Debby Van Rooijen
Foto’s: Joey Buddenberg