Een dampende Chicago

De Hoornse Park Schouwburg was afgeladen. Twee oldtimers en een hoop pers voor de deur zorgden dat de, toch al hooggespannen verwachtingen, nog hoger werden. Waar dresscodes vaak door het gros van de bezoekers worden genegeerd, had nu maar liefst 95% van de aanwezigen zich in stemmig rood/zwart gekleed. Als het publiek zich al zo had voorbereid, kon het alleen maar een topavondje worden.

Mark Vijn Theaterproducties doet het goed. Deze kleine producent heeft zich in de loop der jaren een vaste plek in Nederland musicalland weten verwerven. Met successen als Sweet Charity, Bubbling Brown Sugar en Anatevka laat Vijn zien dat hij een serieuze speler is geworden en kwalitatief goede producties neerzet. Geen wonder dat ook naar Chicago reikhalzend werd uitgekeken.

In Chicago volgen we de perikelen van twee moordenaressen. Roxy Hart (Mariska van Kolck) en Velma Kelly (Joke de Kruijf) hebben heel wat op hun kerfstok en ontmoeten elkaar achter de tralies. Daar brandt een vurige concurrentiestrijd los. Wie krijgt de meeste aandacht van de media en slaat dus het grootste slaatje uit haar daden? De gehaaide advocaat Billy Flynn (Thom Hofmann) vult zijn zakken door het gevaarlijke spel van de dames vol overgave mee te spelen. Voor het moraal hoef je in ieder geval niet naar Chicago!

Chicago beleefde in 1975 zijn eerste première en veroverde de wereld. De prachtige choreografieën van Ann Reinking, muze van Bob Fosse, en de extravagante regie van Walter Bobbie leveren overal ter wereld lovende recensies en vele prijzen op. Ook in de nieuwste Nederlandse editie van de musical stelen de dansers de show. Wat een lijven, wat een kostuums. Zinnenprikkelend is het enige goede woord dat hierop van toepassing is, met als uitschieter de ‘Cell Block Tango’.

De strakke uitvoering van de dans en het enthousiasme van de groep doet ons vergeven dat sommige stukjes van het ensemble wat té geacteerd zijn. Dat wordt wel anders als Thom Hofmann, als de heerlijk slechte Billy Flynn, ten tonelen verschijnt. Zijn razendsnelle schakelingen en frisse, arrogante en hautaine spel is een genot voor oog en oor. Zijn evenknie is Mariska van Kolck. Wat kan die meid acteren. De scène met de marionet is hilarisch uitgevoerd, maar ze kan alles. Scherp tot in de puntjes. Het contrast met Joke de Kruijf is niet groot, maar wel aanwezig. De Nederlandse Velma Kelly blijft toch altijd een beetje een creatie van Pia Douwes. Geen makkelijke taak om daar de opvolger van te worden. De scherpheid van Van Kolck ontbreekt, maar met name in de tweede helft herpakt de Kruijf zich. De zenuwen lijken een minder grote rol te spelen en haar spel wordt puntiger en zekerder.

Chicago is genieten geblazen. Van het begin tot het eind. Het, normaliter wat blasé, premièrepubliek is razend enthousiast en gaat voor ‘Mama Morton’ Doris Baaten op de stoelen. Er is geen houden meer aan. Mark Vijn heeft een juweeltje in handen en cast en (live)band maken er een feestje van.

Voor meer informatie en de speellijst van Chicago kijk hier.

Tekst: Suzan Vermeulen