Nostalgie bij Ja Zuster, Nee Zuster

Na de oorspronkelijke serie uit de jaren 60, volgden een toneelstuk (1999), film (2002) is er nu de musical. We hebben het over Ja Zuster, Nee Zuster met Annick Boer in de voetsporen van Hetty Blok en Loes Luca als zuster Klivia. Heeft Ja Zuster, Nee Zuster de tand des tijds doorstaan? Wij zochten het uit in de Meervaart in Amsterdam…
Annick Boer en Joep Onderdelinden kruipen in Ja Zuster, Nee Zuster in de huid van Zuster Klivia en voormalig boef Gerrit, die zich staande proberen te houden onder de constante aanvallen van die vervelende Boze Buurman Boordevol gespeeld door Ara Halici. Iedereen van 8 tot 80 is welkom in het rusthuis vol herrie.

Het blijkt een feest van herkenning te zijn in de zaal. Nu is wel 70% van de aanwezigen op deze avond in de Meervaart al aardig op leeftijd en om ons heen worden de nummers uit de musical dan vrijwel allemaal woord voor woord meegezongen. Alle klassiekers komen voorbij zoals M’n Opa, de Kat van Ome Willem, Duifies, De Twips en In een rijtuigie. En daar zit ook de grote kracht van deze voorstelling: de herkenbaarheid, het oude vertrouwde. Het geeft het geheel een knus gevoel, alsof je met de hele familie gezellig voor de buis zit te kijken.

Het decor is dan ook simpel en helemaal in stijl van de tijd. Rusthuis Klivia is vooral een gezellige ouderwetse woonkamer, waar het een komen en gaan is en waar de fuchsia natuurlijk niet mag ontbreken. Annick Boer is geweldig als zuster Klivia, maar toch hebben we het idee dat ze net iets te jong is voor de rol van deze doorgewinterde zuster. Ze mist de pit en het doorleefde van Hetty Blok en Loes Luca. Net iets te mooi en niet stijf genoeg. Joep Onderdelinden is briljant in zijn dubbelrol van Gerrit en de opa van Gerrit. Deze rol is hem op het lijf geschreven, al herkennen we soms weer even Postbode Siemen in zijn accent. Ara Halici is vrijwel onherkenbaar als de boze buurman. Het blijft toch echt een multitalent!

Ja Zuster, Nee Zuster is een leuke voorstelling en vooral leuk om je ouders of opa en oma mee te nemen, die zullen hier absoluut van genieten. Het is helaas niet helemaal ons ding en het gaat ons net allemaal iets te langzaam en te traag, ook al is het verhaal hier en daar wat gemoderniseerd en aangepast. De originele versie blijft goed behouden, maar daar moet je dan wel net van houden. De oudere mensen in de zaal genoten van de voorstelling en daar is deze nieuwe versie van Ja Zuster, Nee Zuster dan ook een leuk avondje uit voor!

Foto’s: Roy Beusker