Soldaat van Oranje, adembenemend en overweldigend

De verwachtingen waren hooggespannen toen wij zaterdagavond 30 oktober de première bezochten van Soldaat van Oranje. De draaiende tribune, de bijzondere decors zoals het beloofde “golfslagbad”, wij keken er enorm naar uit. Maar dat deze voorstelling onze verwachtingen zo zou overtreffen… dat hadden we niet verwacht! Een ervaring die bijna niet te beschrijven is…

We schrijven bewust over een voorstelling en niet over een musical. Want hoewel Soldaat van Oranje wordt verkocht als zijnde musical, vinden wij dat dit de lading niet helemaal dekt. Okee, er wordt in gezongen, maar daar houdt dan ook elk raakvlak met een musical op. Soldaat van Oranje is een ervaring. Een filmisch spektakel. En wat al niet meer… Het woord “musical” zou Soldaat van Oranje absoluut te kort doen.

Als kijker wordt je compleet meegezogen in het verhaal van Erik Hazelhoff Roelfzema en zijn vrienden. Leidse studenten, die vooralsnog hun ogen sluiten voor het dreigende gevaar van de nazi’s. Totdat het oorlogsleed hen persoonlijk raakt. Vriendschappen zijn niet meer zo vanzelfsprekend, een van de vrienden is samen met zijn ouders lid van de NSB. De ander gaat bij het verzet en weer een ander steekt zijn kop in het zand en stort zich op zijn studie. Koningin Wilhelmina wordt gedwongen om naar Engeland te vertrekken. Daar komt ze in kontakt met Erik, Chris en Fred, die naar Engeland zijn gevlucht. Zij willen helpen en zetten vanuit Engeland een bijzondere verzetsgroep op, gesteund door de vorstin. Ze steken meerdere malen het kanaal over om Nederland te voorzien van communicatie-apparatuur. Niet geheel zonder gevaar voor eigen leven. Er ontstaat een vriendschap tussen de koningin en Hazelhoff Roelfzema.
Meer dan 1.000 man publiek bevindt zich tijdens de voorstelling op een draaiende tribune, die 360 graden draait van decor naar decor. De schijf draait ons van de Leidse studentenvereniging Minerva naar een gebombardeerd slagveld, van het Paleis naar het Kurhaus, van Leidse panden naar statische panden in Londen en het mooiste decor van allemaal: het strand van Scheveningen met een levensechte zee met heuse golven. Op diezelfde zee worden we ook nog eens meegenomen op een schip dat zo deint, dat we een moment twijfelen of onze stoelen niet ook meekantelen. Later zullen we deze ervaring nog eens meemaken in een vliegtuig en zitten we plots middenin het bombardement van Berlijn. Maar één woord kan deze ervaringen omschrijven: WOW! Motoren razen voorbij en we belanden in een levensechte regenbui. Het geheel wordt allemaal aangevuld met veel beelden van deze gruwelijke oorlog, waardoor het allemaal nog realistischer wordt en we op sommige momenten vergeten dat we niet naar een film kijken in de IMAX of het Omniversum, maar dat dit allemaal live voor ons neus plaatsvindt. De hele zaal wordt zelfs meegenomen naar buiten. Het hoe en wat zullen we niet verklappen, want we willen tenslotte niet alles weggeven…

Onze complimenten ook voor de ijzersterke cast in deze productie. Stuk voor stuk allemaal fantastische acteurs, die het verhaal realistisch weten neer te zetten. Acteurs ja, geen musicalsterren. Want vocaal laat het hier en daar te wensen over. We zijn dol op het rauwe randje van Matteo van der Grijn, wat ook absoluut past in de rol van Erik, maar zijn acteertalent is vele malen beter dan zijn zang. Matteo is iemand die wij met een gerust hart in de voetsporen van een Rutger Hauer durven te plaatsen. Loes Haverkort (Charlotte) weet te ontroeren met haar stem. Al zijn de liedteksten wat matig, maar in dit visuele spektakel zijn de liedjes slechts bijzaak wat ons betreft. “Als wij niets doen” en “Morgen is vandaag” zijn de twee nummers die het meest blijven hangen en het meest indruk maken.

Catherine ten Bruggencate zet een heel overtuigende Koningin Wilhelmina neer. Van de schaarse beelden die wij van deze vorstin gezien hebben, lijken het loopje en de houding identiek. Wilhelmina is in het verhaal een koningin met humor. Wij geloven het direct. We vragen ons tijdens de voorstelling dan ook af hoe Koningin Beatrix, die deze avond aanwezig was samen met haar zus Irene, deze uitvoering van haar grootmoeder ervaren heeft. Jorit Ruijs geeft in de voorstelling een kort maar schitterend staaltje ballet weg. Een kippenvelmoment. Zo heeft elk lid van de cast zijn sterke punten en we zouden ze eigenlijk te kort doen ze niet allemaal te bespreken. Als we dan toch een klein minpuntje moeten noemen is het de keuze voor Oren Schrijver als NSB-er. Hoewel Oren deze overtuigend neerzet, blijft toch in je achterhoofd het feit dat Oren joods is meespelen. Wij hadden gekozen voor een blonde, onsympathieke ogende man voor deze rol, Oren blijft te mooi en te lief voor deze rol.

Wellicht ligt het aan de lokatie, maar aan het geluid in de Theaterhangaar mag wat ons betreft nog wat gesleuteld worden. Op sommige momenten is het geluid in de zaal nog wat zwak, terwijl enkele scenes toch echt wat meer volume en een indringender geluid kunnen gebruiken. De muziek overstijgt soms de zang, waardoor de teksten niet helemaal goed te horen zijn. Ook hoor je de draaiende schijf af en toe kraken tijdens de voorstelling, maar dit is niet echt storend. Verder niets dan lof. Dit multimediale spektakel moet je gewoon gezien hebben. Vanaf het moment dat je over de landingsbaan naar de parkeerplaats rijdt, begint de “ervaring” eigenlijk al. Zelfs het bezoek aan het toilet is bijna een bijzondere ervaring. Wij hebben nog nooit een publiek zo stil gezien na de pauze en na afloop van de voorstelling. Men was het er unaniem over eens: dit is geweldig! Een diepe buiging voor de mensen achter deze musical. Willen we je tot slot nog een kleine tip geven: zorg voor een vestje of een trui tijdens de voorstelling. Zeker de komende wintermaanden zal deze hard nodig zijn tijdens de voorstelling. Waarom? Dat moet je toch echt even zelf ervaren…

Soldaat van Oranje is alleen te zien in de TheaterHangaar op Vliegveld Valkenburg in Katwijk, welke prima met de auto bereikbaar is. Voor mensen die met het Openbaar vervoer komen, gaan elke 20 minuten pendelbussen vanaf Leiden Centraal (en terug). Deze zet je vlak voor het theater af. Kaarten voor Soldaat van Oranje zijn verkrijgbaar vanaf 35 euro en zijn online te bestellen bij See Tickets.

Foto’s: Joris van Bennekom

Lees ook:‘Soldaat van Oranje’ beleeft tweede première
Lees ook:Catherine ten Bruggencate keert terug in Soldaat van Oranje
Lees ook:‘Soldaat van Oranje – De Musical’ verlengd tot en met april 2012
Lees ook:‘Soldaat van Oranje’ verlengd tot juli
Lees ook:Oren Schrijver terug in SvO

10 Reacties // Reageer

10 thoughts on “Soldaat van Oranje, adembenemend en overweldigend

  1. An

    Prachtige foto’s!

      /   Reply  / 
  2. G. Kreuning

    vrijdag 9 maart 2012

    Wij hebben gisteravond de voorstelling bijgewoond en vonden het
    een adembenemend spektakelstuk met inhoud. Wat wij zo erg vonden
    was het vloeken en ruwe taalgebruik. Dat heeft ons pijn gedaan.De Naam van God wordt zo makkelijk op de lippen genomen, terwijl die voor ons Heilig is.
    Wij denken als dat er uitgelaten wordt u een hoop mensen tegemoet komt, en dat het stuk nog beter tot zijn recht zou komen.

    Met vriendelijke groet,
    Fam. Kreuning uit Hilversum.

      /   Reply  / 
    1. John

      Mee eens. Krachttermen zijn in zo’n stuk onvermijdelijk, denk ik, maar de gebruikte krachttermen (GVD, JC) hebben voor mij, het niveau van het stuk van een 9+ naar een 6-je doen dalen. Jammer.

        /   Reply  / 
    2. Dicky Stouwdam, Oldebroek

      Gisteren geweest naar “soldaat van Oranje”, inderdaad het taalgebruik (het vloeken) heeft mij “verdriet” gedaan. Ik vraag mij af, wat is dáár de meerwaarde van?? Ik ben het dan ook helemaal eens met de uitleg van fam Kreuning uit Hilversum! Zij hebben de musical in maart jl bezocht, wel jammer dat jullie als professionele spelers hier dus, tot op heden, nog geen rekening mee hebben gehouden! Maar het kan nog!!! Hierbij dus een dringend beroep om hier vanaf nu, rekening mee te gaan houden!

        /   Reply  / 
      1. RR

        Waarom zou je het veranderen voor een bepaalde doelgroep. Je moet het realistisch naspelen en dat is nu het geval. Als je logisch nadenkt weet je dat dat soort termen in oorlogstijd gebruikt worden. Indien je dat niet kunt verdragen heb je de keuze om er niet naar toe te gaan. Ik kies er bewust voor om niet in de streng gereformeerde kerken te komen (als voorbeeld) omdat het taalgebruik me daar niet aanstaat. Dat een ander dat prachtig vindt is hun goed recht maar ze hoeven het voor mij niet te veranderen want ik kies er voor om er niet te komen. Ik hou de kerkgangers daarmee in waarde. Laten ze het andersom ook eens doen. Daar wordt de wereld alleen maar beter van!

          /   Reply  / 
        1. lize

          geweldige cast en crew het was een topdag om dit te mogen meemaken. wij vonden het geweldig en ja zo goed gespeeld en het taalgebruik dat was ook zo in die tijd denk ik dan niets van aantrekken gewoon doorgaan we maken de 10 jaar nog wel vol .voor een ieder die er aan meewerkt cast ,crew,belichting ,kleding enz,enz een 10

            /   Reply  / 
  3. jet Okkerse

    Jammer inderdaad van de vloeken die er in 13 febr 2014 nog steeds in zaten, waarom misbruik van Gods naam!!!
    Zonder de vele vloeken is de misical de moeite waard.

      /   Reply  / 
  4. Jezus Christus

    Ik vind dat jullie niet zo moeten zeuren dat er in gescholden wordt. Het is een musical, geen kerkelijke bijeenkomst stelletje azijnzeikers. Verdriet? Doe normaal.

      /   Reply  / 
    1. Hugo

      Hmmm, de film heb ik gezien, de musical nog niet.
      Het bevreemd mij dat sommige mensen geshokeerd zijn door ‘krachttermen’.
      Benieuwd hoe ze zich zelf hadden gedragen in die tijd…
      Als je de realiteit niet onder ogen kunt zien is de kerk misschien niet eens zo’n slecht alternatief.

        /   Reply  / 
  5. Bas Frelink

    azijnzijker,doe normaal.
    Je kan het leidse studentenleven ook neerzetten zonder dat gevloek.De naaktscenes uit de film zitten toch ook niet in de musical,terwijl we de intentie,zoals neergezetin de musical, echt wel begrijpen.Vervang het gevloek door krachttermen waar we ons allemaal in kunnen vinden,dan kunnen de z.g azijnzijkers ook een fijne avond hebben.Maar het schijnt dat rekening houden met elkaar een achterhaald goed is,terwijl dat juist de prijs is voor een vrije samenleving een boodschap die de film uit wil dragen.Het vezet werd gedragen door communisten en protestanten,wat was er respect en hield men rekening met elkaars gedachtengoed. Ga in die gedachten door en haal dat vloeken uit de musical. Ik ben een keer geweest en was net als bijna iedereen zeer onder de indruk,maar helaas ik ga niet meer vrijwillig mijn vertier zoeken onder de lastering van mijn God,als ik dan een azijnzijker genoemd wordt zijn we lekker opweg in onze samenleving.
    Als het vloeken eruit is hoop ik er op attent gemaakt te worden dan ben ik de eerste die weer een kaartje koopt
    Bas

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>