De Gebroeders Leeuwenhart; spannend en ontroerend

De Gebroeders Leeuwenhart, een voorstelling die door M-Lab werd ontwikkeld, gaat nu op tour met Theater Terra. Zij nemen het publiek op een creatieve manier mee in de avonturen in Nangijala. Wij bezochten afgelopen zondag de première in Hoorn…

De broers Karel en Jonathan Leeuw belanden in Nangijala, een paradijs van sprookjes en kampvuren. Als Nangijala wordt bedreigd door de tiran Tengil, gaan de broers samen met de goede ridders een gevaarlijke strijd aan om het land te verdedigen, zelfs tegen een draak. Achter het avonturenverhaal van De Gebroeders Leeuwenhart gaat een nog veel groter avontuur schuil, dat het leven bespreekbaar maakt voor kinderen én volwassenen.

De Gebroeders Leeuwenhart is een boek geschreven door Astrid Lindgren. Voor de musical werd de muziek geschreven door Tjeerd Oosterhuis met teksten van Jurriaan van Dongen. Het is een spannend, maar aandoenlijk verhaal. Het gaat Karel, een jongetje dat ziek is en dood zal gaan. Zijn broer Jonathan vertelt hem over Nangijala, waar hij naar toe zal gaan als hij dood gaat en waar zij elkaar later weer zullen treffen en samen avonturen zullen beleven. Het is echter niet Karel, door zijn broer Kruimel genoemd, die als eerste naar Nangijala gaat. Er breekt een brand uit en Jonathan overlijdt, terwijl hij Karel probeert te redden. Als Karel uiteindelijk ook in Nangijala terecht komt, is zijn broer er dan ook al. Samen met zijn broer beleeft hij avonturen, die niet zo mooi zijn als ze hadden gedacht. Samen moeten ze zich namelijk zien te redden in het Kersendal en van die grote griezelige draak…

Het is best een zwaar verhaal dat in De Gebroeders Leeuwenhart wordt neergezet, maar dit wordt op een hele bijzondere manier gedaan. Kruimel is in de voorstelling namelijk een pop, die bespeeld wordt door Wesley de Ridder. In het begin letten we nog enorm op de ‘man achter de pop’, maar gaandeweg is het de pop die de overhand neemt en vergeet je dat deze eigenlijk bespeeld wordt door de acteur. De duiven, die in de voorstelling regelmatig terugkomen, worden met handbewegingen uitgebeeld. Toch weet een ieder die de voorstelling komt bekijken meteen dat het om duiven gaat. Even denken we in een gymzaal te zijn beland, want het toneel hangt vol met touwen. Deze moeten echter een bos voorstellen en gaandeweg in de voorstelling zien we ze ook niet meer as touwen, maar als bomen. De paarden die bereden worden, lijken ook meer op turntoestellen dan op paarden, maar met een beetje fantasie, kijk je hier zo doorheen.

Indrukwekkend is Ara Halici, die moeiteloos in zijn eentje Tengil en zijn twee hulpjes Veder en Kader weet neer te zetten. Hij schakelt hierbij in een rap tempo over van de ene stem naar de andere. Ook deze drie rollen worden neergezet met poppen. Het is verder een relatief jonge cast. Roos van der Waerden speelt de mooie, maar stoere Sofia, die met haar betoverende stem de zaal stil krijgt. Pim Wessels zet de grote broer Jonathan neer, die liefdevol met zijn zieke broertje omgaat en een ieders hart steelt. Ook Paul Keizer, die recentelijk nog te zien was in Soldaat van Oranje, vult meerdere rollen in deze productie. Je hebt tijdens het kijken dan ook geen moment het idee dat je naar een cast van slechts vijf leden zit te kijken. Het podium lijkt dan ook geen moment ongevuld.

Theater Terra heeft van De Gebroeders Leeuwenhart een compleet eigen versie gemaakt. Spanning en ontroering wisselen elkaar af en met weinig middelen is een indrukwekkende voorstelling neergezet. Als volwassene loop je na ongeveer een uur en een kwartier toch met een kleine brok in de keel de zaal uit. En de kids… die hebben de hele voorstelling op het puntje van de stoel gezeten. Want spannend is de voorstelling zeker en voor kindjes die snel bang zijn, niet zo heel erg geschikt.

Voor meer informatie en het reserveren van kaarten: www.theaterterra.nl/de-gebroeders-leeuwenhart