Aangrijpende The Normal Heart terug in het theater

cast normal heart (500x333)Maandag 4 augustus jl. werd de reprise van The Normal Heart feestelijk gevierd in DeLaMar Theater in Amsterdam. Niet alleen was de terugkomst van dit indrukwekkende toneelstuk in het theater al een feestje waard, maar ook de komst van acteur Beau Schneider. Daarnaast was het de eerste lancering van Kemna Theater van Job Gosschalk. Dit waargebeurde verhaal over de opkomst van aids in de jaren ’80 in New York werd op Broadway overladen werd met Tony Awards. De combinatie van angst, woede, humor en realisme maakte de voorstelling vorig jaar in het Amsterdamse DeLaMar Theater al tot een aangrijpende publiekstrekker.

Dit jaar staat er ook weer een sterrencast waar je u tegen zegt. Naast Beau Schneider staan er Frederik Brom, Freek Bartels, Henriette Tol, Thijs Römer, Kevin Hassing, Jelle de Jong en Daniel Cornelissen.

2014-08-05 001 026 (305x500)

Aids epidemie
‘Wat kan het schelen als een nicht doodgaat?’  Deze woorden komen hard aan en vooral als je het toneelstuk The Normal Heart niet gezien hebt, kan je je eigenlijk niet voorstellen dat het zo’n 30 jaar geleden hier zo makkelijk over gedaan werd. In The Normal Heart schetst de Amerikaanse auteur Larry Kramer de ervaringen van zijn eigen homovrienden. Hadden ze net de vrijheid bevochten dat ze mochten zijn wie ze zijn, dook er een onbekende ziekte op waarvan ze de reikwijdte niet kenden. En bleek dat je dood kon gaan aan seks…

Het is dan ook niet gek dat er een reprise volgt van dit succesvolle toneelstuk waarbij eigenlijk gezegd wordt alert te blijven op deze slopende ziekte. Ook al lijkt het op de achtergrond te zijn verdwenen, de ziekte zelf is dat niet. De tijden zijn veranderd, maar The Normal Heart laat op een indrukwekkende wijze zien hoe er in de jaren 80 in Amerika mee om werd gegaan en homo’s hard hebben moeten knokken voor erkenning van de ziekte. En met hoop op genezing.

Het stuk begint in de wachtkamer van dr. Emma Brookner waarbij een patiënt de uitslag krijgt van een nog onbekende ziekte. Een ander komt de spreekkamer uit en zit onder de paarse vlekken. Er gaat toch een kleine schok door je heen, dit had je niet verwacht maar het is menens.

De ziekte verspreid zich snel, er wordt al gesproken over een epidemie. Vrienden sterven, zo zijn er al 40 mannen gestorven in de Frederik Brom (330x500)omgeving van Ned Weeks, de hoofdrolspeler en gespeeld door Frederik Brom. Het is adembenemend hoe goed hij de rol neer zet en ziet hoe ontwapend hij kijkt als het hem niet lukt om erkenning te krijgen voor de ziekte. Dit is geen toneelspel, dit is echt. De emotie van boosheid, verdriet en onmacht is van zijn gezicht te lezen. En niet alleen speelt de ziekte mee, maar ook de erkenning van zijn eigen broer, gespeeld door Thijs Römer, die nog niet helemaal achter Ned zijn voorliefde van zijn eigen geslacht staat.

De scenes volgen elkaar in een prettig tempo op waardoor je geen aandacht verliest. Beau heeft drie kleine rollen in The Normal Heart maar weet elk personage goed neer te zetten. Het was voor hem wel even spannend de eerste keer in het theater, maar het is hem gelukt. Kevin Hassing blijft leuk, welk personage hij ook speelt, hij speelt altijd overtuigend en op zijn eigen manier. Daniel Cornelissen maakt het verhaal grotendeels luchtig, door zijn houding als über homo. Er zit sowieso humor in het stuk waardoor het ook niet al te zwaar is. Het is niet alleen vechten om te overleven, maar ook humor en zelfspot is een manier van overleven.

Beau (500x333)Voor Freek Bartels was dit een droomrol om te spelen en was ook erg blij dat hij dit ook daadwerkelijk mocht doen. Wij zelf hadden ook niemand anders voor deze rol kunnen bedenken.  Net zo min als voor Henriette Tol en als enige dame tussen de heren, weet zij zich staande te houden.

Al met al een stuk die je raakt, waarbij je zelf de onmacht voelt en de oneerlijkheid voor mensen die vechten voor genezing maar worden tegengewerkt door de regering en media.

The Normal Heart is het eerste wapenfeit van Job Gosschalk, die zijn sporen reeds verdiende als (co-)producent van films en televisieseries als Alles is Liefde, ‘t Schaep met de Vijf Pooten, Bloedverwanten en Moeder, ik wil bij de Revue. Het stuk is vertaald door Coot van Doesburgh en is geproduceerd door Kemna Theater in samenwerking met OpusOne.

The Normal Heart is tot aanstaande zondag 10 augustus nog te zien in het DeLaMar Theater en gaat vanaf september op tournee langs de 25 grotere theaters met onder andere Cas Jansen in plaats van Thijs Römer.  Zie voor speellijst:  http://thenormalheart.nl/speellijst.php