Vedette Lenette

Lenette van Dongen (1958) is al jarenlang een gevierd cabaretière. Haar 7e solovoorstelling Niké is in november van dit jaar in première gegaan en toert nog tot en met juni 2009 door ons landje. Wij kennen Lenette natuurlijk vooral als ‘Donna’ uit de musical Mamma Mia! Een rol die ze alterneerde met Simone Kleinsma en in 2004 één keer per week speelde. Of als ‘Flora’ uit Doe Maar de musical waarvoor ze zelfs genomineerd werd voor een Musical Award in de categorie ‘beste vrouwelijke bijrol’. Voor haar gehele muzikale oevre ontving zij in 2005 de gerenommeerde muziekprijs de Gouden Harp. Recent is haar 5e solovoorstelling Vedette (2004) uitgebracht op DVD en daarvan nu hier op Musicalblog.nl een recensie.

Als je al vier goedbezochte solovoorstellingen op je naam hebt staan is het lastig om er nog een aan de lijst toe te voegen. Vooral als je iets wilt maken dat dichtbij jezelf ligt maar je toch ook wilt blijven boeien. Met Vedette heeft Lenette, zoals ze zelf zegt, geprobeerd de spontaniteit van haar begin als cabaratière weer terug te krijgen en hierin slaagt ze voor de volle 100%.

Als een echte vedette, gehuld in een sexy outfit van hotpants, Marlies Dekkers beha (“de beha’s van tegenwoordig zien er leuk uit maar ze doen niets!”), getailleerd jasje en zwarte pumps komt ze op. Ze is een vrouw van 44 maar schaamt zich niet voor haar lichaam. Ze is wie ze is. Ook als ze na 35 minuten haar pumps uitdoet en een lekker zittende spijkerbroek aantrekt staat ze er nog steeds. Ze is gewoon een ijzersterke persoonlijkheid.

Met de voorstelling Vedette probeert Lenette geen dramatische wereldgebeurtenissen of politieke onderwerpen ter sprake te brengen. Het is een dosis gezellige humor over alledaagse zaken afgewisseld met emotionele liedjes die muzikaal perfect worden begeleid door Martijn Breebaart en Peter Heijnen. Met haar prachtige stem en dito nummers raakt ze je diep.

Ze vertelt over het klussen in huis met haar vader, over het spinnetje in bad waarvan ze niet weet of ze het als vegetarier nu moet doorspoelen of niet, over het verplicht naar feestjes moeten en over de Bob de Bouwers die haar huis komen verbouwen. Maar ook thema’s als geloof, normen en waarden en herinneringen, alles natuurlijk voorzien van de nodige dosis zelfspot, komen aan bod. Omdat het allemaal zo herkenbaar is zit je het ene moment hard mee te lachen om het volgende moment te genieten van de emotioneel beladen liedjes. Het is een goede afwisseling tussen beide.

Neem het leven zoals het is, maak het niet te moeilijk voor jezelf en geniet ervan. Of zoals Lenette de voorstelling afsluit: “Ik ben gestopt met gelukkig worden, moet je eens proberen… Je houdt een tijd over!”

Het is Lenette met deze voorstelling weer gelukt dichtbij zichzelf te blijven en dat maakt het een zeer aangename dvd om op een relaxte avond met een brandend haardvuurtje, een glaasje wijn en een stukje kaas te kijken. Het was voor mij de eerste keer dat ik een cabaretvoorstelling van Lenette zag maar ben erg nieuwsgierig geworden naar de rest van haar repertoire. Misschien dat ik zelfs wel kaartjes ga boeken voor haar nieuwste voorstelling Niké later dit jaar.

Tekst: Marloes van Beek

Bestel Online!
Lenette Van Dongen-Vedette