Petticoat maakt je blij

Een oerhollands verhaal, een talentvolle cast, mooie liedjes, een snufje humor en… Chantal Janzen! Dit zijn de ingrediënten voor de musical Petticoat. Gisteren ging deze musical in Theater Carré in Amsterdam première onder het toeziend oog van tout bekend Nederland en wij van Musicalblog.nl waren daar uiteraard bij!

Hooggespannen, dat was onze verwachting voor de musical Petticoat. Met zo’n ijzersterke cast, een topteam van creatives en een origineel verhaal kan het bijna niet anders dan dat Petticoat een succes wordt. Maar is dat ook zo?

Petticoat speelt zich af in de jaren ’50 en vertelt het verhaal van het Groningse plattelandsmeisje Pattie dat erover droomt om wereldberoemd te worden. Ze springt in het diepe en vertrekt naar de grote stad Amsterdam waar niets blijkt te zijn zoals ze het zich voorstelt. Pattie moet met vallen en opstaan ontdekken hoe ze eindelijk de ‘tegenwind’ kan trotseren. Want het maakt niet uit hoe je je droom waarmaakt, als je maar blijft luisteren naar je eigen hart.

Petticoat is natuurlijk een origineel product, dus niet te vergelijken met elke andere musical. Een enorm risico voor Stage Entertainment, die zich met deze musical extra zal moeten bewijzen. Toch denken wij dat Stage er in geslaagd is om deze musical een vertrouwd gevoel mee te geven. De musical heeft een hoog blijheid-gehalte, maar snijdt toch ook serieuze zaken aan zoals homoseksualiteit, zwangerschap, de dood en de relatie tussen ouder en kind. Het verhaal bevat echter geen grote verrassingen. Al in de eerste akte krijg je een idee hoe het allemaal af gaat lopen. De liedjes blijven goed in je hoofd hangen en hebben dat typische jaren ’50 en ’60 sausje. Alle nummers worden overigens schitterend gezongen. Met name Chantal Janzen en Freek Bartels bewijzen in deze musical weer ijzersterke zangstemmen te bezitten.

Chantal is uiteraard weer uitermate humoristisch is deze musical. Hilarisch is haar obsessie voor een stofzuiger, maar ook haar Groningse accent en simpele grappige one-liners weten het publiek plat van het lachen te krijgen. Zelfs Gerda Smit en Viktor & Rolf komen min of meer in deze musical voorbij. Maar toch hadden we nog net een snufje meer humor verwacht in deze productie, die speciaal voor Chantal geschreven werd. Freek Bartels mag in Petticoat zijn geweldige acteertalent tonen. We hadden hem alleen graag nog wat meer horen zingen. De verrassing van de musical is wat ons betreft Roon Staal. Hij zet de stugge, maar vertederende Peter Koot neer, de beste vriend van Pattie uit Groningen, die ook haar liedjes schrijft. Behalve een geweldig acteur blijkt hij ook nog eens een hele mooie zangstem te bezitten. Ook de rest van de cast en het ensemble zijn ijzersterk.

Petticoat is een leuke, originele musical, maar toch missen we iets en we kunnen maar niet de vinger er op leggen wat dat nu eigenlijk is. Wellicht is het verhaal toch iets te voorspelbaar. De musical slaat aan het eind ook net een klein, maar naar onze mening toch essentieel, stapje over, waardoor het einde toch wat overwacht komt. Maar dat mag de pret niet drukken. Het publiek is enthousiast en gaat met een hoofd vol met aanstekelijke liedjes naar huis. Stage Entertainment heeft met Petticoat wederom een juweeltje neergezet en mag met recht trots zijn op dit originele product. En Chantal, die huilde tranen van geluk na afloop…

Zie hieronder enkele foto’s van deze première en een video van het slotnummer en applaus. Kijk voor meer foto’s op Glamourblog.nl of zijshopt.sjootz.nl

Klik op de thumbnails voor grotere versies.

Foto’s: Angel Mulder