Temperament en passie in ‘Zorro’

Onze Hollandse nuchterheid verdween spontaan in het DeLaMar Theater in Amsterdam op zondagavond, toen wij de première van de musical Zorro bezochten. Onze hartslag ging sneller slaan en het liefst hadden we spontaan opgesprongen, mee gaan stampen en mee gaan klappen. Want dat roept de musical Zorro in je op, een stukje temperament…

Zorro, geïnspireerd op het boek Zorro van Isabel Allende, vertelt het verhaal van een gemaskerde strijder die vecht voor rechtvaardigheid en het avontuur liever opzoekt dan uit de weg gaat. Een levenslustige hartenbreker bij wie het ritme van de Spaanse klanken door het bloed stroomt. Zorro wordt verscheurd tussen zijn liefde voor Luisa en zijn gepassioneerde strijd tegen onderdrukking en uitbuiting van het volk. Met de aanstekelijke muziek van de Gipsy Kings, waaronder bekende hits als ‘Bamboleo’, ‘Djobi Djoba’ en ‘Baila Me’.

Al vanaf de eerste klanken zit de vaart er in. Geen langzame opbouw, nee, we worden meteen meegesleurd in de melancholie en het temperament van de Gipsy’s. Je vergeet bijna dat je naar een stel Hollanders zit te kijken. Nu bestaat de cast voor een klein deel wel uit echte Spanjaarden, maar je hebt net het idee alsof je naar een volledig Spaanse cast zit te kijken. De normaal zo nuchtere, blonde Lone van Roosendaal, die een pittige, temperamentvolle Inez neerzet. De normaal ietwat stijve Thom Hoffman, die me daar toch een indrukwekkende Gypsy neerzet. En Tommie, jee… Tommie!!! Boven verwachting zette hij Zorro neer. Hij riep onlangs op Twitter dat hij verliefd was geworden op de Spaanse Gypsy-cultuur. In Zorro bewees hij meer dan Gypsy-waardig te zijn. De passie en het vuur spatten van hem af. Op het ene moment druipt de arrogantie van hem af, om vervolgens weer te vertederen als grappenmaker. Een omslag die hij moeiteloos lijkt te maken. En wij… wij vielen als een blok voor hem. En dat is toch wat Zorro moet uitstralen. En passent zet hij ook nog een verdwijntruc neer waar Hans Klok jaloers op zou worden! Indrukwekkend.

René van Kooten maakte zoals vanouds weer indruk met zijn acteer en zangtalent. Hij speelt Ramon, de bijna psychopatische broer van Diego/Zorro, die zich door zijn vader achtergesteld voelt boven zijn kleine broertje. Dit zet hij zeer geloofwaardig neer. Michelle Splietelhof is mooi en breekbaar als Luisa en wat een engelenstem heeft deze dame toch! In het ensemble was er één persoon die toch wel enorm op viel: Dennis de Groot. Wat een passie en enthousiasme straalde er van hem af! Hij danste als een ware Spaanse danser en straalde op het podium. Hij lijkt helemaal op zijn plek in de cast van Zorro. Iets wat wij toch niet verwacht hadden na het volgen van Op Zoek naar Zorro. Hij mag dan niet klaar zijn geweest voor de hoofdrol, dat hij een podiumdier is mag duidelijk zijn na het zien van deze voorstelling.

Zorro is een voorstelling vol met Spaans temperament, maar ook humor en heerlijke Spaanse Flamenco en zang. Wij werden gegrepen door het vuur en de passie in de voorstelling. Onze harten gingen sneller kloppen en ook wij vielen net als Tommie als een blok voor de Gypsy-cultuur en de Flamenco. Het liefst hadden we ons ter plekke in een Spaanse jurk en schoenen gehesen en daar een partij mee gaan stampen en klappen. Dit smaakt zeker naar meer!

Kijk hier voor foto’s van de première van Zorro. Kaarten voor de musical Zorro zijn te bestellen via SeeTickets.