‘Pay What You Want’ (PWYW) voor het eerst ter wereld toegepast op een theatertour!

oliver_in_new_yorkZelf bepalen wat je een theatervoorstelling waard vindt? FanWork Musicals is de eerste producent ter wereld die dit principe, Pay What You Want, toepast op haar aankomende theatertour van de musical Oliver in New York.

Het bepalen van een ticketprijs van een theatervoorstelling is een moeilijke opgave voor producenten. Dit uitgangspunt, met daarbij het geloof in hun eigen product en het vertrouwen in het theaterpubliek hebben producenten Frank van der Steen (31) en Wouter Blijleven (31) geïnspireerd voor het toepassen van een nieuw initiatief. Waarom laten we het publiek niet zelf bepalen wat ze de voorstelling waard vinden?
Blijleven en van der Steen vinden dat er geen betere manier is om de kwaliteit van de voorstelling te meten dan deze. Wouter Blijleven (creatief directeur): “Tijdens vele van onze voorstellingen heb ik bij de uitgang gestaan om de reacties ‘af te luisteren’. Mensen zijn in het algemeen razend enthousiast. Natuurlijk denk je er dan wel eens over na om de prijs te verhogen, omdat men onze voorstelling misschien wel meer waard vindt. De crux zit hem in dat ‘misschien’. Zo is het idee geboren, om ons publiek zelf de kwaliteit te laten bepalen na de voorstelling.”

Zoals bij elke theatervoorstelling bestelt het publiek vooraf kaartjes voor de voorstelling, er is alleen één verschil; er hoeft bij het bestellen nog niet afgerekend te worden. Pas als men naar huis gaat, staat er bij de uitgang een medewerker die vraagt naar wat men van de voorstelling vond. Dat is het moment voor het publiek om het bedrag te geven dat ze passend vinden.

Vrije Universiteit van Amsterdam
Voor de lancering van dit initiatief heeft FanWork Musicals diverse onderzoeken gedaan en contact gezocht met experts op marketing gebied. Wouter de Vries (docent dienstenmarketing aan de VU Amsterdam) is erg enthousiast over dit idee. De Vries: “Naast dat dit een enorm sympathiek initiatief is, vind ik dit ook echt een goed idee. Er is behoefte bij het Nederlandse theaterpubliek om zelf te beoordelen wat men voor voorstelling over heeft. Te vaak worden er te hoge, of zelfs te lage toegangsprijzen gevraagd. Daar komt nu een einde aan.”
Verder is de Vries ook op academisch niveau onder de indruk: “PWYW is ook voor academici een vrij nieuw fenomeen. Natuurlijk zijn er wel eens onderzoeken naar gedaan, maar om dit toe te passen op een hele theatertour, dat is een ware prijsinnovatie.”

Oliver in New York
FanWork hijst het aloude verhaal van Charles Dickens in een heel nieuw swingend & cool jasje. Een weesjongen in New York hoort allemaal geluiden in zijn hoofd. Hij is ervan overtuigd dat deze geluiden iets met zijn ouders te maken hebben. Om zijn ouders te vinden, besluit hij om de muziek te volgen.
Een prachtig verhaal ontvouwt zich in zijn zoektocht, want lukt het Oliver om zijn ouders te vinden? Waar brengt zijn muzikale talent hem allemaal en kan Oliver uit de handen blijven van de leider van de bende straatmuzikanten, Conner?

Oliver in New York tourt van september tot en met december langs diverse grote en middelgrote schouwburgen in Nederland.

Lees ook:‘Pay What You Want’ resulteert in succesvolle theatertour
Lees ook:Kijklessen bij FanWork Musicals
Lees ook:Pay It Forward de musical van FanWork één seizoen uitgesteld.
Lees ook:Audities voor Anastacia de Musical
Lees ook:FanWork lanceert nieuwe website

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>