‘Pay What You Want’ resulteert in succesvolle theatertour

oliver_in_new_yorkZelf bepalen wat je een theatervoorstelling waard vindt? FanWork Musicals durfde het als de eerste producent ter wereld aan dit principe, Pay What You Want, toe te passen op haar volledige theatertour van de musical Oliver in New York’. Na 14 voorstelling door heel Nederland, wordt de tussentijdse balans opgemaakt.

Vertrouwen
Nadat FanWork Musicals in mei dit jaar besloot om de bezoeker te laten bepalen wat de voorstelling ‘Oliver in New York’ waard was, is er veel gebeurd.

Voor Wouter Blijleven en Frank van der Steen,  oprichters van FanWork, brak een spannende periode aan. Wouter Blijleven (creatief directeur): ‘De eerste voorstellingen waren ontzettend spannend voor ons en onze spelers. Ondanks het vertrouwen in de productie blijft het toch de vraag of bezoekers ook daadwerkelijk hun betaling af stemmen op hun belevenis.’
Frank van der Steen (commercieel directeur): ‘We hebben gemerkt hoe weinig vertrouwen consumenten in elkaar hebben en hoe ongegrond dit is. Iedereen meent dat alle Nederlanders voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Echter bleek al snel dat bezoekers heel goed een belevenis op waarde kunnen schatten en zeer waarderen. Bovendien hebben we hiermee mensen de kans gegeven het theater te bezoeken, die dit anders wellicht niet hadden gedaan. We hebben de drempel verlaagt en dat heeft ontzettend leuke reacties opgeleverd.’
De ‘Pay What You Want’ actie kreeg veel aandacht. Blijleven: ‘Veel partijen waren geïnteresseerd in ons concept en het idee erachter. Ineens stonden we bijvoorbeeld met 20 castleden bij ‘De Wereld Draait Door’. Dat was natuurlijk een grote mijlpaal. Het onderwerp bleek ook zeer actueel, gezien de (subsidie)hervormingen in de culturele branche en de theatersector die onder druk komt te staan. Niet alleen de pers, ook de directie van de theaters die wij huurden, was zeer geïnteresseerd en keken mee over onze schouder hoe we dit bewerkstelligden.’

Tussenstand
Met nog 3 voorstellingen in het vooruitzicht komt het einde van de tournee van ‘Oliver in New York’ in zicht en worden de eerste resultaten bekend gemaakt. Tot nu toe werd er een bezettingsgraad van 75% behaald. Dat is 20% meer dan vorig jaar. Van der Steen: ‘We hebben gemiddelde bedragen per voorstelling behaald van soms wel €19,70. Eerlijkheid gebied te zeggen dat er af en toe ook gemiddeld € 13,- werd betaald. Als je dat tegenover onze kaartprijs van de afgelopen jaren zet (dat wil zeggen: €18,-) dan kunnen we concluderen dat de bezoekers onze voorstelling zeer gewaardeerd hebben en daar zijn we natuurlijk erg trots op. Het was tevens interessant om te zien hoe men bijna op natuurlijke wijze ook de eigen draagkracht mee laat wegen in de beslissing; studenten betaalden wat minder, ouderen wat meer. Het is een geweldig gevoel als iemand zijn gift heeft gedaan, in eerste instantie doorloopt en vervolgens terugkomt om nog iets meer uit de portemonnee te halen met de woorden ‘ik vond het eigenlijk veel meer waard, het was geweldig!’. Dat is toch het grootste compliment dat je kunt krijgen?’

Laatste kans
FanWork hijst het aloude verhaal van Charles Dickens in een heel nieuw swingend & cool jasje. Oliver in New York is in de Kerstvakantie voor het laatst te zien in het theater op 28 en 29 december. 

Alle informatie over de voorstelling is te vinden op www.oliverinnewyork.nl

Lees ook:‘Pay What You Want’ (PWYW) voor het eerst ter wereld toegepast op een theatertour!
Lees ook:FanWork lanceert nieuwe website
Lees ook:Kijklessen bij FanWork Musicals
Lees ook:Pay It Forward de musical van FanWork één seizoen uitgesteld.
Lees ook:AUDITIE: Pay It Forward – de musical

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>