Swingen met The Blues Brothers

De originele West End productie The Blues Brothers is vanaf 8 oktober op tournee door Nederland. Alle castleden zijn afkomstig uit Londen behalve Jim de Groot (speelde eerder in onder andere Hair, Fame, Rent, The Wiz en zijn eigen productie De Kleine Man). Hij speelt de hoofdrol van Elwood Blues. De rol van Jake Blues wordt vertolkt door Brad Henshaw, tevens regisseur van de voorstelling.

Maffialeden, daar lijken Elwood en Jake op. Zwart pak, zwarte stropdas, zwarte hoed en niet te vergeten: de zwarte zonnebril. De voorstelling draait om deze broers. Jim de Groot: “Ze zijn brutaal en ze schoppen tegen heilige huisjes, maar ze zijn niet gek en niet dom. En ook al hebben ze in de bak gezeten, het blijven lieverds. Jake is een losgeslagen puber en Elwood is de berekenende. Dat blijkt ook wel uit het begin. Elwood haalt Jake op uit de gevangenis.”

Jim de Groot speelt de rol van Elwood erg goed. Hij heeft een geweldige stem, speelt prachtig mondharmonica en ook het dansen gaat hem goed af! Hetzelfde geldt voor Brad Henshaw, die na het laten van een boer zegt dat we dat maar in de krant moeten zetten. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld. Het dansen ziet er goed en soms ook grappig uit. Van begin tot eind staat de zaal op zijn kop. De interactie met het publiek is geweldig. De mensen zingen en dansen met zijn allen mee en als het even kan blijven ze dan ook niet in hun stoel zitten. De swingende bluesnummers worden afgewisseld met een paar mooie luisterliedjes. Een aantal bezoekers is zelfs gekleed als een ‘Blues Brother’. Waaronder ook een klein jongetje die op de eerste rij zit. Op een gegeven moment roept Jim hem en hij mag een stukje meezingen.

Ook de dames van de Bluettes doen het fantastisch. Wat een stemmen! Bekende nummers als Respect, Think, Jailhouse Rock, Do you love me? en Everybody komen voorbij en de zaal gaat uit zijn dak. Na de medley van een aantal nummers die eerder die avond al ten gehore zijn gebracht komt er met het nummer Can’t turn you loose een eind aan deze toch wel swingende avond!The Blues Brothers is zeker de moeite waard om te bezoeken. Bereid je voor een feestje en geniet van een avond met Rhythm & Blues en Soul songs!

The Blues Brothers is nog te zien t/m 2 januari 2010 in o.a. Haarlem, Rotterdam en Maastricht. De tour sluit af in de Amsterdamse RAI van 20 december t/m 2 januari. Voor meer informatie en de volledige speellijst ga naar www.ejbentertainment.com of  www.bluesbrothersthemusical.nl

Maike van der Waals