Yab Yum: Variété met een grote V!

Morgen gaat de show officieel in première; Yab Yum, het Circus van de Nacht. Het publiek zal zich een avond of middag wanen in de nachtclub van allure van weleer: Yab Yum. In 2008 sloot de club zijn deuren, maar was toen al niet meer het eigendom van oprichter Theo Heuft. Hoe Theo zijn club kwijtraakte, dat is het verhaal dat wordt verteld in Yab Yum, het Circus van de Nacht, een voorstelling vol zang, dans, circus en verleiding…

De verwachtingen waren hoog gespannen. De avond voor de voorstelling zagen wij Martin van Bentem en Marielle Constancia nog voorbij komen bij ‘Beat the Best’. Martin kennen we natuurlijk als Johnny Castle uit de musical Dirty Dancing en nu vormt hij een dansduo met Marielle waar de vonken van af springen. Niet onverwacht werd het duo dan ook het beste gewaardeerd van de dansacts tijdens Beat the Best en nu konden we ze live aanschouwen, want de twee maken onderdeel uit van de cast van Yab Yum.

Yab Yum, het Circus van de Nacht is eigenlijk met geen woorden te omschrijven. Je moet het ervaren. Het is geen circus, het is geen musical, het is geen theater. Het is een show die zich niet in een hoekje laat plaatsen. Het is Variété met een grote V. Een goed verhaal, een mooie show en heel veel humor. Want dé ster van de show is wat ons betreft Richard Groenendijk, die de rol van barman John speelt. Richard laat in deze show van alle markten thuis te zijn. Zijn timing is geweldig en zelfs met zijn zang wist hij indruk op ons te maken. Richard blijkt behalve een geweldig goede cabaretier een echte showman te zijn.

Het verhaal draait eigenlijk om Yab Yum meisje Angel (Annick Boer) die verliefd wordt op een topcrimineel Kees (Bas Muijs), die uiteindelijk de macht in de club over wil nemen en Theo (Rutger le Poole) wil uitschakelen. Hij heeft twee hulpjes, Bremmer (Joel de Tombe) en Struik (Michel Sorbach), die uiteindelijk de club in handen krijgen. Rutger le Poole is bijna onherkenbaar in zijn rol van Theo Heuft. Het duurde even voordat we hem herkenden met zijn volle bos haar en we misten zijn humor in deze ietwat houterige rol. Nelly Frijda heeft een bescheiden rol als Toss, de moeder van Yab Yum. Joel de Tombe laat in een solo-nummer wederom zien dat hij een goede zanger is. Ook onder de dames van het ensemble zitten een aantal dames met geweldige stemmen. Het minst indruk in deze voorstelling maakt Bas Muijs. Op de een of andere manier wil hij ons niet overtuigen als crimineel Kees.

In de voorstelling zitten een aantal schitterende circusacts van topkwaliteit verwerkt. We hadden eigenlijk ook niet anders verwacht van Monica Strotmann en Henk van der Meijden dat zij met top circusacts zouden komen. Zo komen onder meer aerial acrobatiek en een jongleur voorbij. Jammer dat deze laatste een aantal ballen liet vallen. Maar ach, dat deed niets af aan de show in zijn geheel. Yab Yum, het Circus van de Nacht heeft ons verrast en betoverd en weet het publiek meer dan waar voor zijn geld te geven. Aanrader!

Yab Yum, het Circus van de Nacht is tot en met 14 februari 2013 te zien in diverse theaters in Nederland. Voor meer informatie en speellijst kijk op www.stardustcircus.com